Danske Bank og MobilePay inngår samarbeid med Verifone

Danske Bank har inngått et samarbeid med Verifone for å muliggjøre betaling med MobilePay på Verifones betalingsterminaler i Norge, Danmark og Finland.

Verifone er Nordens største leverandør med godt over 400.000 betalingsterminaler og en markedsandel på over 60 prosent.

- MobilePay er en markedsledende og brukervennlig løsning for å betale med mobilen. Samarbeidet vil gjøre mobilbetaling enda enklere og mer tilgjengelig for forbrukerne, sier leder for MobilePay i Danske Bank i Norge, Knut Anders Wangen.

- Med dette samarbeidet imøtekommer vi ønsket fra både forbrukerne og varehandelen om at all betaling kan skje på en mer ensartet måte via betalingsterminalen, sier administrerende direktør, Per Kristian Nauste i Verifone Norge.

For butikker med Verifone-terminaler betyr dette at de kan håndtere mobilbetaling med de samme betalingsterminalene de har i dag - uten å kjøpe og installere ny hardware. Forbrukerne bruker samme terminal som de er vant til når de bruker kort.

Både Verifone og Danske Bank har høye forventninger til avtalen, men avtalen er ikke eksklusiv. Både Verifone og Danske Bank vil fortsatt jobbe med andre partnere for å styrke mobilbetaling fremover.

Teknisk sett blir Verifones betalingsterminaler klare til å motta betaling med MobilePay når de får installert en Bluetooth-chip som kommuniserer trådløst med mobiltelefonen.

Avtalen kommer i tillegg til samarbeidet Danske Bank har med blant andre Rema, Narvesen, Japan Photo, NSB og Ruter.

Knut Anders Wangen, leder av MobilePay i Norge, telefon: 902 79 260
Per Kristian Nauste, adm. direktør Verifone Norway AS, telefon: 932 81 457