Dansk ros til bokaktuelle Britt Karin Larsen

Forfatter Britt Karin Larsens roman "Det vokser et tre i Mostamägg" ble nylig utgitt i Danmark til svært gode anmeldelser. Dette skjer samtidig med at hun lanserer en helt ny, frittstående roman her hjemme.

Av lys er du kommet

Det vokser et tre i mostamägg er det første av syv bind som utgjør romansyklusen om skogfinnene og Politiken skriver blant annet " Det slidsomme liv blandt småkårsfolk skildres med djærv følsomhed i første del af Britt Karin Larsens romanserie.(...) en farverig fortælling på liv og død", mens Weekendavisen gir den skussmålet "(... ) nænsom og drabelig, pirrende og poetisk." og anser den som "(...) historisk romanskrivning af høj klasse med genkendelige træk fra nutidens syn på etniske minoriteter."

Bøkene om skogfinnene har også høstet kritikerros her hjemme.

Nå er hun imidlertid aktuell med den helt frittstående romanen Av lys er du kommet som behandler mye av den samme tematikken som er gjennomgående i forfatterskapet: En nysgjerrighet og varme for mange som føler seg utenfor og som blir behandlet annerledes, så som tatere, skogfinner – og i denne romanen – fosterbarn.

Av lys er du kommet er en bevegende roman om hvordan savn kan åpne for andre muligheter – andre eventyr.

Britt Karin Larsen (f. 1945) har gitt ut dikt, dokumentarbøker, barnebøker og romaner. Hun slo for alvor gjennom med de tre bøkene i «tatertrilogien». Også bøkene om folket fra Finnskogen har blitt store suksesser. I 2014 mottok hun Dobloug-prisen for sitt forfatterskap.

Sagt om forfatterskapet:

«En stor forteller som fortjener et stort publikum.» Turid Larsen, Dagsavisen

«Författaren har en berätterröst av Guds nåde» Martina Lowden, Dagens Nyheter (Sverige)

Av lys er du kommet
Foto: Anita Krok