Dansk pantesuksess til Norge?

Den statlige danske panteordningen har fått fart i utskiftingen av gamle ovner. Nå vil Norsk Varme ha nasjonal pant i Norge også.
Merethe S. Halvorsrød, styreleder i Norsk Varme.

- Vi trekker frem Danmark som eksempel når vi mener at norske myndigheter bør vurdere en statlig panteordning for å få fortgang på utskiftningen i Norge. Panteordningen som ble innført i Danmark var en braksuksess, sier styreleder i Norsk Varme, Merethe S. Halvorsrød. Siden ordningen ble innført i fjor høst er 14 500 ovner pantet, viser tall fra Miljøstyrelsen i Danmark, som foreløpig har satt av 45 millioner kroner til skrotingen. Dette skal dekke de 21.000 første ovnene.

Lokale ordninger i Norge
- Lokale ordninger i Bergen og Oslo viser at pant er et viktig virkemiddel for å få fart på bytte av forurensende ovner. I Norge er det rundt 1,4 millioner gamle ovner og en million åpne peiser, sier Halvorsrød.

Beregninger fra Sintef viser at husholdninger som bytter gamle ovner med de nyeste ovnene i karkedet reduserer svevestøvutslippet med opp i mot 86 %. Forskjellen mellom åpen peis og en moderne ovn er enda høyere – 96%.

I oktober 2015 slo EFTA-domstolen fast at Norge overskrider de juridisk bindende grenser for forurensende stoffer i luften. Dette er et brudd med EUs direktiv for luftkvalitet. På bakgrunn av dette sendte Norsk Varme i vinter ut en oppfordring til 16 kommuner om å ta grep for å få skiftet ut de gamle vedovnene. De utvalgte kommunene er verstinger når det kommer til luftkvalitet. I brevet tilbyr vi oss å bistå kommunene med å komme i gang med panteordninger.

Pantesuksess i Oslo og Bergen
I Norge har noen kommuner allerede innført panteordninger for eldre ildsteder. Oslo har siden 1998 gitt over 9.200 Oslohjem ovnspant. Bergen kommune har hatt pant i flere omganger, senest i vinter. Da ble hele kvoten revet bort på bare én time.

Kontaktperson:
Merethe S Halvorsrød, styreleder i Norsk Varme
Telefon: 980 56 014

Merethe S. Halvorsrød, styreleder i Norsk Varme.

NORSK VARME er bransjeforeningen for miljøvennlige ildsteder, skorsteiner og tilbehør, og organiserer produsenter, forhandlere og montører. Vi arbeider for enklere forskrifter, bedre opplæring og en real energi- og miljøpolitikk.
www.norskvarme.org