«Da Norge sto stille» - ny dokumentarserie på TV 2

Enkelte bilder glemmer vi aldri. I TV 2s nye dokumentarserie «Da Norge sto stille» undersøker vi hvordan noen av norgeshistoriens mest høydramatiske hendelser har påvirket oss.

Noen hendelser sitter som spikret i vår kollektive hukommelse, store hendelser som har satt sitt preg på hele nasjonen.

- Det er slike hendelser dokumentarserien «Da Norge sto stille» handler om. Både gjerningsmenn, ansvarlige, ofre, vitner og myndigheter kommer til orde, og forteller historien sett fra sitt ståsted. Gjennom disse ulike stemmene får vi unike øyeblikksbilder fra vår nære historie, og vi kaster nytt lys over hendelsene vi alle fulgte og snakket om, forteller Jarle Nakken, programredaktør i TV 2.

«Da Norge sto stille» har premiere på TV 2 søndag 10. mars kl. 22.15, og i løpet av de seks episodene tar serien for seg gisseldramaet på Torp (1994), øksedramaet om bord på Kato Air-flyet over Bodø (2004), Sleipner-forliset (1999), NOKAS-ranet (2004), tyveriet av Munch-maleriet «Skrik» (1994) og togulykken på Åsta (2000) – alle hendelser som fikk Norge til å holde pusten.

Serien setter disse hendelsene i perspektiv, og undersøker hvordan det opplevdes å stå midt i dem.

- Vi spør hvem de involverte var før hendelsen skjedde, og hvordan den forandret dem. Hva endret seg og hva blir stående når historien skal oppsummeres av kommende generasjoner? Gjennom dramatiseringer og intervjuer tar vi seerne tilbake til øyeblikkene som samlet oss foran skjermen, forteller Nakken.

Håvard SolemPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Da Norge sto stille, Familieduellen, Tid for hjem, Gullruten, høstlanseringen

934 35 922hvl@tv2.no