COWI-talent skal representere Norge i prestisjefull fagsamling

To unge norske elektrotalenter er valgt ut til å representere Norge i en av verdens fremste elektrotekniske fagsamlinger i Russland neste uke. Det neste året skal de representere Norge i utarbeidelsen internasjonale elektriske standarder. En av dem er Harald Hammer (27) fra COWI.

I Vladivostok, Russland, vil noen av verdens fremste eksperter innen elektrotekniske fag samles i neste uke. Hit har også prosjektingeniør i COWI Harald Hammer (t.v) fått en invitasjon. Her med Birger Hestnes fra NEK og Andreas Simonsen fra Eidsiva.

I Vladivostok, Russland, vil noen av verdens fremste eksperter innen elektrotekniske fag samles i neste uke. Hit har også en av morgendagens eksperter fra COWI fått en invitasjon: Utvalgt til å representere Norge er prosjektingeniør Harald Hammer.

- Her får vi en fantastisk mulighet til informasjons- og erfaringsutveksling med noen av de fremste i bransjen internasjonalt, og vi får et unikt innblikk i internasjonalt standardiseringsarbeid, sier Harald Hammer.

Stor internasjonal standardiseringsjobb

International Electrotechnical Commission (IEC) er verdens ledende organisasjon for utarbeidelse og utgivelse av internasjonale elektrotekniske standarder. Slike standarder er avgjørende for at elektriske produkter kan fungere trygt og enkelt på tvers av landegrenser – enten de er i private hjem eller i store kraftverk. Standardisering er også viktig for å fremme global handel av produkter og systemer.

IEC ønsker å støtte unge profesjonelle som har vist stor interesse for elektroteknisk arbeid, og har derfor utarbeidet programmet Young Professionals. Young Professionals samler noen av verdens fremste talenter innenfor standardiseringsområdet til et stort internasjonalt nettverk.

Svært tilfreds med kandidatene

Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) er det norske medlemmet i IEC, og er ansvarlig for å finne dyktige kandidater fra Norge for 2017. I år har valget for falt på to kandidater, etter skarp konkurranse blant andre velkvalifiserte kandidater: Harald Hammer fra COWI og Andreas Rosendahl Simonsen fra Eidsiva Nett.

Birger Hestnes, administrerende direktør for NEK, er svært tilfreds med valget av kandidater.

- Harald er et virkelig stort talent innenfor elektroteknikk og har markert seg allerede. Dette er en person vi forventer vil gi viktige bidrag innenfor internasjonal standardisering til beste for norske bedrifter, forteller Hestnes.

- Viktig for utviklingen av fremtidens bærekraftige byer

Harald Hammer (27) løfter frem Young Professionals som en fantastisk mulighet for faglig utvikling, som han også skal ta med seg i jobben som prosjektingeniør i COWI.

- Teknologiutviklingen i elektrobransjen skjer raskt, med nye produkter og løsninger som kommer på banen. Spesielt spennende syns jeg det er med utviklingen innen solenergi, smartnett og energilagring, som vil bli en viktig del av fremtidens bærekraftige byer. Jeg ønsker å lære som mye som mulig, og ikke minst er det spennende å kunne være med å forme utviklingen som skjer i bransjen.

De utvalgte til Young Professionals-programmet skal delta på IECs store årssamling i Vladivostok, som har deltakere fra mange av de 170 nasjonene som er medlemmer i IEC. På samlingen vil Harald delta i et eget utviklingsprogram sammen med andre deltagere fra hele verden.

Følg saker fra COWI AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra COWI AS