COWI skal planlegge gigantprosjektet Fornebubanen

COWI og Multiconsult har inngått en Joint Venture-avtale for prosjekteringen av Fornebubanen. - Dette er et av de største og mest utfordrende samferdselsprosjektene i Norge i moderne tid, sier Egil Bøckmann, administrerende direktør i COWI.

Fornebubanen skal lære av Københavns Metro, som er kåret til verdens beste metrosystem to ganger. Bildet er fra Flintholm station på Cityringen, København Metro. Foto: Nicky Bonne / COWI

Selskapene har fra før svært god samarbeidserfaring fra InterCity-prosjektet Østfoldbanen. Nå står den lenge diskuterte Fornebubanen for tur. Den kommende T-banestrekningen vil gå fra Majorstuen til sentrum av Fornebu. Denne forbindelsen knytter Fornebu i Bærum til togstasjonene på Lysaker og Skøyen og til det øvrige T-banenettet på Majorstuen.

Betydelig byutviklingsprosjekt for Osloregionen

– Man har snakket om Fornebubanen i en årrekke, og nå er det vi som skal være med på å realisere den. Dette er et av de største og mest utfordrende samferdselsprosjektene i Norge i moderne tid. Når Fornebubanen står ferdig, vil den bidra sterkt til å styrke Osloregionens kollektivtilbud, samt være en katalysator for smart og bærekraftig byutvikling rundt knutepunktene, sier Egil Bøckmann, administrerende direktør i COWI.

Prosjektet vil bidra til realiseringen av Oslo og Bærum sine planer for byutvikling. I tillegg til prosjektering av hele banestrekningen med tilhørende infrastruktur, inkluderer kontrakten stasjonsområder og påkobling av eksisterende T-banenett ved Majorstuen stasjon.

Skandinavias ledende metrorådgiver

COWI og Multiconsult har inngående kjennskap til og har i utstrakt grad arbeidet med byutvikling, infrastruktur og samferdselsprosjekter. Dette omfatter store og krevende metro- og undergrunnsprosjekter både regionalt, nasjonalt og internasjonalt, som COWI sine metroprosjekter i København og Multiconsult sine undergrunnsprosjekter i Singapore.

Sammen representerer COWI og Multiconsult i sum det største metro-, geofaglige- og konstruksjonstekniske ingeniørmiljø i Norge og Skandinavia.

– COWI har god erfaring fra tilsvarende store metroprosjekter, blant annet i København, og med dette prosjektet befester vi oss som Skandinavias ledende metrorådgiver, sier Egil Bøckmann, administrerende direktør i COWI.

COWI er verdens tredje største rådgiver innen tunnelprosjektering. I Norge er selskapet blant annet involvert i Follobanens tunnel, som også er blant Nordens lengste tunneler på omtrent 20 km.

Skal lære av København

Som en del av teamet COWI/ Multiconsult, blir Metroselskapet i København med som «advisory board» til Fornebubanen. Metroselskabets evne til å skape merverdi, involvere interessenter og utvikle helhetlige løsninger, er blitt anerkjent ved flere anledninger. Blant annet har Københavns Metro blitt kåret til verdens beste metrosystem to ganger.

Det er særlig erfaringene Metroselskabet har med involvering av interessenter gjennom etableringsfasene som har stor læringsverdi. Nordic Infra AS er også med på teamet for å kunne tilby etat Fornebubanen den aller beste erfaringskompetansen fra entreprenør- og anleggsbransjen.

Om Fornebubanen

• Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i moderne tid i Oslo.

Andre artikler om jernbane og metro

Vil du bli en del av Norges ledende banemiljø?

Nå søker vi etter erfarne ingeniører innen signal, spor og signal, samt en ny BIM-manager/BIM-koordinator til å ta en sentral rolle i våre prosjekter. Vil du utvikle deg faglig eller innenfor ledelse?

COWI søker nå også etter flere dyktige prosjektledere so

m kan lede de store utbyggingsprosjektene som kommer. Vi søker etter deg som ønsker å være med og utvikle prosjektlederrollen i COWI og bidra aktivt til å styrke og videreutvikle vårt fagmiljø i Oslo, samt være med på å vinne og lede nye store og spennende jernbaneprosjekter for oss.

Se ledige stillinger her: www.cowi.no/jobb

Visjon for Valkyrieplass / Placebo effects (Ruter AS). Illustrasjon: Ruter AS
Visjon for Arena stasjon for Fornebubanen / Dark arkitekter og Luxigon (Ruter AS). Illustrasjon: Dark arkitekter og Luxigon (Ruter AS)
Knutepunktsutvikling Skøyen / Ruter. Illustrasjon: Ruter AS
København metro. Foto: Nicky Bonne / COWI
København metro, rulletrapper. Foto: Nicky Bonne / COWI
Flintholm station, Cityringen, København metro. Foto: Niclas Jessen / COWI
Egil Bøckmann, administrerende direktør, COWI. Foto: COWI

Følg saker fra COWI AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra COWI AS