Coops kunder har reddet mat for en halv milliard kroner fra å bli kastet

Så langt i 2017 har Coops butikker solgt varer som er nedpriset som følge av kort holdbarhet for 541 millioner kroner. I dag forplikter dagligvareaktøren seg til å fortsette arbeidet med å redusere matsvinn sammen med resten av bransjen.
Foto: John Terje Pedersen
MILJØVENNLIG: Irmelin Benes er en trofast kunde hos Extra Pilestredet og en av de som ofte benytter seg av kupp med nedprisede varer hos butikksjef Ragnar Lystved. Foto: John Terje Pedersen

Fem departementer og 12 bransjeorganisasjoner som samlet representerer hele verdikjeden for mat undertegnet  i juni i år en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030. I dag er Coop blant aktørene som signerer en tilslutningserklæring, som blant annet innebærer at det skal gjennomføres tiltak for å redusere matsvinnet i egen bedrift.

- Vi er glade for at bransjen står samlet bak avtalen som handler om å bidra til å løse en enorm miljømessig, økonomisk og etisk utfordring. Coop skal gjøre vår del av jobben og vi er allerede godt i gang. Gjennom vår nullvisjon for kasting av mat har vi gjennomført en rekke tiltak. Blant disse er nedprising av varer med kort holdbarhet. Dette har ført til at våre kunder og medeiere har sørget for at varer for over en halv milliard kroner har blitt spist, i stedet for å have i avfallsdunken, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.

Han mener at tiltaket der varer prises ned hindrer en enorm sløsing med ressurser og er en vinn-vinn-situasjon for kundene og dagligvarebutikken.

- Kundene, som også er våre eiere, får varer av god kvalitet til sterkt redusert pris og butikken unngår å måtte kaste fullt spisbar mat. I begynnelsen erfarte vi en viss skepsis blant kunder mot å ta med seg denne typen varer, men nå er situasjonen den stikk motsatte. Dette er et populært tiltak og i mange butikker tar det kort tid før kjøledisken med rabatterte varer er tom, sier Lutnæs.

I tillegg til nedprising av varer med kort holdbarhet, har Coop en rekke ulike tiltak i gang som en del av sin nullvisjon for matsvinn. Blant annet jobbes det med å sikre enda bedre bestillingsrutiner for butikk, nye emballasjeløsninger, gjenvinning av matavfall til biogass, og levering av overskuddsmat til matsentraler.

Foto: John Terje Pedersen

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge