Coops kunder har reddet mat for en halv milliard kroner fra å bli kastet
Fem departementer og 12 bransjeorganisasjoner som samlet representerer hele verdikjeden for mat undertegnet i juni i år en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030. I dag er Coop blant aktørene som signerer en tilslutningserklæring, som blant annet innebærer at det skal gjennomføres tiltak for å redusere matsvinnet i egen bedrift.
- Vi er glade for at bransjen står samlet bak avtalen som handler om å bidra til å løse en enorm miljømessig, økonomisk og etisk utfordring. Coop skal gjøre vår del av jobben og vi er allerede godt i gang. Gjennom vår nullvisjon for kasting av mat har vi gjennomført en rekke tiltak. Blant disse er nedprising av varer med kort holdbarhet. Dette har ført til at våre kunder og medeiere har sørget for at varer for over en halv milliard kroner har blitt spist, i stedet for å have i avfallsdunken, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.
Han mener at tiltaket der varer prises ned hindrer en enorm sløsing med ressurser og er en vinn-vinn-situasjon for kundene og dagligvarebutikken.
- Kundene, som også er våre eiere, får varer av god kvalitet til sterkt redusert pris og butikken unngår å måtte kaste fullt spisbar mat. I begynnelsen erfarte vi en viss skepsis blant kunder mot å ta med seg denne typen varer, men nå er situasjonen den stikk motsatte. Dette er et populært tiltak og i mange butikker tar det kort tid før kjøledisken med rabatterte varer er tom, sier Lutnæs.
I tillegg til nedprising av varer med kort holdbarhet, har Coop en rekke ulike tiltak i gang som en del av sin nullvisjon for matsvinn. Blant annet jobbes det med å sikre enda bedre bestillingsrutiner for butikk, nye emballasjeløsninger, gjenvinning av matavfall til biogass, og levering av overskuddsmat til matsentraler.
Nøkkelord
Kontakter
Knut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noHarald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1.250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs!, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, og Matkroken. I tillegg driver Coop ca 120 byggevarehus i kjedene Obs! Bygg, Extra Bygg og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,5 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom