Coop Norge

Coops kunder har reddet mat for en halv milliard kroner fra å bli kastet

Del

Så langt i 2017 har Coops butikker solgt varer som er nedpriset som følge av kort holdbarhet for 541 millioner kroner. I dag forplikter dagligvareaktøren seg til å fortsette arbeidet med å redusere matsvinn sammen med resten av bransjen.

MILJØVENNLIG: Irmelin Benes er en trofast kunde hos Extra Pilestredet og en av de som ofte benytter seg av kupp med nedprisede varer hos butikksjef Ragnar Lystved.
Foto: John Terje Pedersen
MILJØVENNLIG: Irmelin Benes er en trofast kunde hos Extra Pilestredet og en av de som ofte benytter seg av kupp med nedprisede varer hos butikksjef Ragnar Lystved. Foto: John Terje Pedersen

Fem departementer og 12 bransjeorganisasjoner som samlet representerer hele verdikjeden for mat undertegnet  i juni i år en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030. I dag er Coop blant aktørene som signerer en tilslutningserklæring, som blant annet innebærer at det skal gjennomføres tiltak for å redusere matsvinnet i egen bedrift.

- Vi er glade for at bransjen står samlet bak avtalen som handler om å bidra til å løse en enorm miljømessig, økonomisk og etisk utfordring. Coop skal gjøre vår del av jobben og vi er allerede godt i gang. Gjennom vår nullvisjon for kasting av mat har vi gjennomført en rekke tiltak. Blant disse er nedprising av varer med kort holdbarhet. Dette har ført til at våre kunder og medeiere har sørget for at varer for over en halv milliard kroner har blitt spist, i stedet for å have i avfallsdunken, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.

Han mener at tiltaket der varer prises ned hindrer en enorm sløsing med ressurser og er en vinn-vinn-situasjon for kundene og dagligvarebutikken.

- Kundene, som også er våre eiere, får varer av god kvalitet til sterkt redusert pris og butikken unngår å måtte kaste fullt spisbar mat. I begynnelsen erfarte vi en viss skepsis blant kunder mot å ta med seg denne typen varer, men nå er situasjonen den stikk motsatte. Dette er et populært tiltak og i mange butikker tar det kort tid før kjøledisken med rabatterte varer er tom, sier Lutnæs.

I tillegg til nedprising av varer med kort holdbarhet, har Coop en rekke ulike tiltak i gang som en del av sin nullvisjon for matsvinn. Blant annet jobbes det med å sikre enda bedre bestillingsrutiner for butikk, nye emballasjeløsninger, gjenvinning av matavfall til biogass, og levering av overskuddsmat til matsentraler.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

MILJØVENNLIG: Irmelin Benes er en trofast kunde hos Extra Pilestredet og en av de som ofte benytter seg av kupp med nedprisede varer hos butikksjef Ragnar Lystved.
Foto: John Terje Pedersen
MILJØVENNLIG: Irmelin Benes er en trofast kunde hos Extra Pilestredet og en av de som ofte benytter seg av kupp med nedprisede varer hos butikksjef Ragnar Lystved. Foto: John Terje Pedersen
Last ned bilde

Om Coop Norge

Coop Norge
Coop Norge
Østre Aker vei 264
0915 Oslo

https://www.coop.no
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1.250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs!, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, og Matkroken. I tillegg driver Coop ca 120 byggevarehus i kjedene Obs! Bygg, Extra Bygg og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,5 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg saker fra Coop Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Coop Norge

Handelens Miljøfond – et krafttak for miljøet2.10.2017 12:36Pressemelding

Regjeringen og næringslivsorganisasjonene Dagligvarehandelens Miljøforum, som Coop er en del av, NHO Handel og Virke er nå enige om at norsk næringsliv kan oppfylle EUs «posedirektiv» gjennom Handelens Miljøfond, i stedet for at det innføres en statlig avgift på bæreposene. I praksis betyr dette at det legges på 50 øre per plastpose, som uavkortet går til miljøtiltak, herunder tiltak som bidrar til å redusere plastposebruken.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom