Coop tilbakekaller Coop Sprudle

Coop tilbakekaller Coop Sprudle etter at drikkevannsprodusenten Telemark Kildevann rapporterer om funn av parasitten giardia i Modalskilden.

Telemark Kildevann holder til i Fyresdal, og leverer vann til en rekke produsenter og leverandører av naturlig mineralvann, flaskevann, brus og saft, deriblant til Coop.

Giardia er en tarminfeksjon forårsaket av parasitten Giardia lamblia. Parasitten gir diaré og magesmerter. De fleste som blir rammet av giardia blir bra uten behandling, men noen trenger medisiner for å bli friske.

- Kundene våre skal stole på at det de handler hos Coop skal være trygt, derfor har vi besluttet å trekke partiet fra våre butikker. Vi oppfordrer alle kunder som har kjøpt produktet om å levere det tilbake, slik at de kan få refundert pengene, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

- Vi har ikke mottatt rapporter fra kunder om at noen har blitt syke av å drikke vannet, sier han.

Tilbaketrekkingen gjelder følgende produkter:

Coop Sprudle Naturell, 1,5 liter
Coop Sprudle Sitron, 1,5 liter