Coop selger 4000 tonn klementiner (eller var det mandariner?) frem til jul

I november og desember skal hver og en av oss spise nesten fem kilo klementiner. Eller var det mandariner? Forvirringen råder.

Atle Alexander Olsen, kategorisjef for frukt og grønt i Coop Norge, forteller at Coop venter å selge hele 4000 tonn klementiner i sine dagligvarekjeder i tiden frem mot jul.

Advents- og juletiden er høysesong for klemtinsalget i norske dagligvarebutikker. Coop venter å selge hele 4000 tonn i sine dagligvarekjeder i tiden frem mot jul. Men hvorvidt den oransje frukten heter klemetin eller mandarin, forvirrer mange kunder. Atle Alexander Olsen, kategorisjef for frukt og grønt i Coop Norge, oppklarer:

- Det stemmer ikke, slik enkelte hardnakket hevder, at det ikke finnes mandariner å få kjøpt i Norge. Særlig sommeren er sesong for mandariner, men til jul er det i hovedsak klementiner som selges. Klementiner har som regel ikke steiner og er lettere å skrelle enn mandariner.

Han tror det er mange grunner til at klementiner har etablert seg som en veldig populær frukt.

- Det er en frukt som både stor og små liker, og mange butikker har gjort det enkelt å ta med seg en pose klementiner. Medlemsbonusen på 11 prosent i Coops lavprisbutikker Extra og Obs gjør det enda billigere å kjøpe, og i tillegg til at smaken er god er det en veldig sunn frukt. Noen få klementiner om dagen dekker dagsbehovet for C-vitaminer. Så disse kan spises med god samvittighet ut året, sier Olsen.

Myter og sannheter om klementiner og mandariner (kilde: Opplysningskontoret for Frukt og Grønt)

• Det finnes ikke mandariner å få kjøpt i Norge - FEIL.
    • Det finnes Mandariner i norske butikker om sommeren.
  • Mandarinen har en kraftigere aroma enn klementinen - STEMMER.
    • Smak er vanskelig å beskrive, men mandarinen har en sterkere aroma.
  • Klementinen har ikke steiner – STORT SETT RIKTIG.
    • Hvis klementinen likevel har steiner, skyldes dette såkalt krysspollinering: En bie med pollen fra for eksempel sitrontrær «lander feil», og bestøver klementinblomsten.
  • Mandarinene er full av steiner – GALT.
    • De hadde tidligere mange steiner, men nyere varianter er nå dyrket frem og vi kan få også få mandariner med få eller helt uten stener.
  • Klementinen er lettere å skrelle enn mandarinen - RIKTIG.
Coop Norge avliver myten om at man ikke selger mandariner i Norge.

Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri31.10.2018 19:49Aktuelt

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.