Coop selger 4000 tonn klementiner (eller var det mandariner?) frem til jul

I november og desember skal hver og en av oss spise nesten fem kilo klementiner. Eller var det mandariner? Forvirringen råder.

Atle Alexander Olsen, kategorisjef for frukt og grønt i Coop Norge, forteller at Coop venter å selge hele 4000 tonn klementiner i sine dagligvarekjeder i tiden frem mot jul.
Coop Norge avliver myten om at man ikke selger mandariner i Norge.

Advents- og juletiden er høysesong for klemtinsalget i norske dagligvarebutikker. Coop venter å selge hele 4000 tonn i sine dagligvarekjeder i tiden frem mot jul. Men hvorvidt den oransje frukten heter klemetin eller mandarin, forvirrer mange kunder. Atle Alexander Olsen, kategorisjef for frukt og grønt i Coop Norge, oppklarer:

- Det stemmer ikke, slik enkelte hardnakket hevder, at det ikke finnes mandariner å få kjøpt i Norge. Særlig sommeren er sesong for mandariner, men til jul er det i hovedsak klementiner som selges. Klementiner har som regel ikke steiner og er lettere å skrelle enn mandariner.

Han tror det er mange grunner til at klementiner har etablert seg som en veldig populær frukt.

- Det er en frukt som både stor og små liker, og mange butikker har gjort det enkelt å ta med seg en pose klementiner. Medlemsbonusen på 11 prosent i Coops lavprisbutikker Extra og Obs gjør det enda billigere å kjøpe, og i tillegg til at smaken er god er det en veldig sunn frukt. Noen få klementiner om dagen dekker dagsbehovet for C-vitaminer. Så disse kan spises med god samvittighet ut året, sier Olsen.

Myter og sannheter om klementiner og mandariner (kilde: Opplysningskontoret for Frukt og Grønt)

• Det finnes ikke mandariner å få kjøpt i Norge - FEIL.
    • Det finnes Mandariner i norske butikker om sommeren.
  • Mandarinen har en kraftigere aroma enn klementinen - STEMMER.
    • Smak er vanskelig å beskrive, men mandarinen har en sterkere aroma.
  • Klementinen har ikke steiner – STORT SETT RIKTIG.
    • Hvis klementinen likevel har steiner, skyldes dette såkalt krysspollinering: En bie med pollen fra for eksempel sitrontrær «lander feil», og bestøver klementinblomsten.
  • Mandarinene er full av steiner – GALT.
    • De hadde tidligere mange steiner, men nyere varianter er nå dyrket frem og vi kan få også få mandariner med få eller helt uten stener.
  • Klementinen er lettere å skrelle enn mandarinen - RIKTIG.