Coop selger 4000 tonn klementiner (eller var det mandariner?) frem til jul
Advents- og juletiden er høysesong for klemtinsalget i norske dagligvarebutikker. Coop venter å selge hele 4000 tonn i sine dagligvarekjeder i tiden frem mot jul. Men hvorvidt den oransje frukten heter klemetin eller mandarin, forvirrer mange kunder. Atle Alexander Olsen, kategorisjef for frukt og grønt i Coop Norge, oppklarer:
- Det stemmer ikke, slik enkelte hardnakket hevder, at det ikke finnes mandariner å få kjøpt i Norge. Særlig sommeren er sesong for mandariner, men til jul er det i hovedsak klementiner som selges. Klementiner har som regel ikke steiner og er lettere å skrelle enn mandariner.
Han tror det er mange grunner til at klementiner har etablert seg som en veldig populær frukt.
- Det er en frukt som både stor og små liker, og mange butikker har gjort det enkelt å ta med seg en pose klementiner. Medlemsbonusen på 11 prosent i Coops lavprisbutikker Extra og Obs gjør det enda billigere å kjøpe, og i tillegg til at smaken er god er det en veldig sunn frukt. Noen få klementiner om dagen dekker dagsbehovet for C-vitaminer. Så disse kan spises med god samvittighet ut året, sier Olsen.
Myter og sannheter om klementiner og mandariner (kilde: Opplysningskontoret for Frukt og Grønt)
- Det finnes ikke mandariner å få kjøpt i Norge - FEIL.
- Det finnes Mandariner i norske butikker om sommeren.
- Mandarinen har en kraftigere aroma enn klementinen - STEMMER.
- Smak er vanskelig å beskrive, men mandarinen har en sterkere aroma.
- Klementinen har ikke steiner – STORT SETT RIKTIG.
- Hvis klementinen likevel har steiner, skyldes dette såkalt krysspollinering: En bie med pollen fra for eksempel sitrontrær «lander feil», og bestøver klementinblomsten.
- Mandarinene er full av steiner – GALT.
- De hadde tidligere mange steiner, men nyere varianter er nå dyrket frem og vi kan få også få mandariner med få eller helt uten stener.
- Klementinen er lettere å skrelle enn mandarinen - RIKTIG.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Coop Norge avliver myten om at man ikke selger mandariner i Norge.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom