Coop Norge sier nei til GMO-mais

Coop Norge vil ikke selge en genmodifisert mais som er foreslått godkjent i Norge. – Coop ønsker ikke å bidra til økt bruk av sprøytemidler, uansett hvor dette skjer, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge.

Coop Norge er medlem i Nettverk for GMO-fri mat og fôr og støtter nettverkets holdning til at landbruksproduksjonen nasjonalt og globalt bør gjøres mindre, og ikke mer, avhengige av kjemiske sprøytemidler.

Dagens GMO er ikke bærekraftig
Miljødirektoratets forslag om å tillate import av genmaisen 1507, som er modifisert til å tåle sprøytemiddelet glufosinat-ammonium er etter Coops mening ikke i tråd med genteknologiloven som sier at samfunnsnytte, bærekraft og etikk skal være selvstendige vurderingskriterier i tillegg til vurderinger av helse- og miljøeffekter for genmodifiserte organismer (GMO).

– Sprøytemiddelet glufosinat-ammonium, som maisen er modifisert til å tåle, er så farlig at det har vært forbudt i Norge i mange år, og skal fases ut i EU i 2017. Sprøytemiddelet kan føre til hjerneskader på mennesker og dyr og påvirke foster og forplantningsevne. Det kan også skade det biologiske mangfoldet i dyrkingsområdene., sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.

Forbrukerne har rett til å vite og rett til å velge

– Som Norges største forbrukereide organisasjon er vi opptatt av at våre 1,5 millioner medeiere og kunder skal kunne treffe informerte valg om de varer de kjøper. Coop legger føre-var prinsippet til grunn, og ønsker mer uavhengig forskning på mulige langsiktige konsekvenser for mennesker, dyr og miljø av genmodifiserte organismer, sier Lutnæs.

Coop er i likhet med øvrige organisasjoner i Nettverk for GMO-fri mat og fôr ikke prinsipielt mot genteknologi eller GMO. Coop vil imidlertid ikke selge dagens GMO-er, som i stor grad er produsert for å tåle sprøytemidler som kan medføre skader på mennesker og miljø på produksjonsstedet. Coop ber derfor Regjerningen nedlegge forbud mot sprøytemiddelresistente GMO-er til mat og fôr.

For mer informasjon, kontakt:

Knut Lutnæs, miljøsjef Coop Norge Handel, 905 42 323 eller mail knut.lutnaes@coop.no

Miljøsjef i Coop Norge Handel, Knut Lutnæs

Handelens Miljøfond – et krafttak for miljøet2.10.2017 12:36Pressemelding

Regjeringen og næringslivsorganisasjonene Dagligvarehandelens Miljøforum, som Coop er en del av, NHO Handel og Virke er nå enige om at norsk næringsliv kan oppfylle EUs «posedirektiv» gjennom Handelens Miljøfond, i stedet for at det innføres en statlig avgift på bæreposene. I praksis betyr dette at det legges på 50 øre per plastpose, som uavkortet går til miljøtiltak, herunder tiltak som bidrar til å redusere plastposebruken.