Coop Mega og Extra med høyest vekst i kundetilfredshet
I årets utgave av Norsk Kundebarometer øker kundetilfredsheten til Coop Mega med 3,2 poeng til en score på 71 poeng av 100 mulige. Det er den høyeste veksten av alle dagligvarekjedene som måles i undersøkelsen, der en score mellom 70-75 poeng regnes som «fornøyde kunder».
– Ingenting er viktigere for oss enn at våre kunder, som også er våre eiere, er fornøyde. Vårt største konkurransefortrinn i møtet med lavpriskjedene er våre ansatte og deres kompetanse. Denne tilbakemeldingen er derfor en enorm anerkjennelse til alle disse, som står på hver dag for å gi kundene gode matopplevelser i våre supermarkedsbutikker, sier Daniel K. Pedersen, kjededirektør i Coop Mega.
På andreplass av de norske dagligvarekjedene med kraftigst vekst i kundetilfredsheten, kommer Coops lavpriskjede Extra. Kjeden, som også har vokst mest i omsetning i bransjen de siste årene, oppnår en score på 73,4 poeng etter en vekst på 2,2 poeng. Kjededirektør Christian Hoel jubler over tilbakemeldingen:
– Dette er nok en tilbakemelding på at vi har funnet vinneroppskriften i Extra. Kombinasjonen av lave priser og stort utvalg, sammen med utrolig flinke og engasjerte ansatte gir oss fornøyde kunder. Dette er en skikkelig inspirasjonskilde til videre fremgang, sier Hoel, som har høye ambisjoner på Extras vegne:
– Extra har opplevd en fantastisk mottakelse av kundene over hele Norge, og vi skal nå etablere 100 nye butikker. Ved siden av å vokse raskest, er vårt mål å ha de mest fornøyde dagligvarekundene i landet. Denne undersøkelsen viser at den ambisjonen absolutt er innenfor rekkevidde.
Også Coop Bygg får stadig mer fornøyde kunder, med en vekst i kundetilfredsheten på 1,7 poeng til 72 poeng. Med unntak av Coop Marked som går noe tilbake, opplever samtlige av Coops dagligvarekjeder en fremgang i årets undersøkelse:
2017 |
2018 |
Endring |
|
Coop Mega |
67,8 |
71 |
+3,2 |
Extra |
71,2 |
73,4 |
+2,2 |
Spar |
66,2 |
68,4 |
+2,2 |
Coop Prix |
63,5 |
64,9 |
+1,4 |
Obs |
73,5 |
74,7 |
+1,2 |
Kiwi |
73,7 |
73,1 |
-0,6 |
Rema |
70,9 |
70,0 |
-0,9 |
Meny |
76,7 |
75,5 |
-1,2 |
Joker |
60,3 |
58,3 |
-2,0 |
Coop Marked |
65,2 |
63,1 |
-2,1 |
Bunnpris |
58,5 |
56 |
-2,5 |
Kilde: Norsk Kundebarometer/Handelshøyskolen BI
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom