Coop Mega-kunden kjøper mest økologi

Coop Mega-kunden er kunden med flest økologiske varer i handlekurven.

-Vi skal være best på økologi, og det er i våre butikker kundene plukker med seg flest økologiske varer, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Coop Mega. Foto: Coop.

-Coop Mega blir i kundeundersøkelser stadig oppfattet som bedre på økologi. Det er vi selvsagt kjempefornøyd med. Økologi er kommet for å bli, og Coop Mega skal være foretrukket blant kundene også i fremtiden, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Coop Mega.

Coop opplever god vekst på økologiproduktene sine, og så langt i år slår de markedet.

-Vi ser at økologi stadig blir viktigere i flere varegrupper. Døla-isen er den nylanseringen som har gått best i butikkene så langt i år, tett fulgt av økologiske pinjekjerner som vokser med mer enn 40 prosent. Det er artig å se hvordan produktene trender, sier Pedersen.

Änglamark, Coops egen grønne produktserie med økologiske, miljø- og allergivennlige varer, er så langt i år utvidet med 24 produkter, og i september kommer det enda flere.

-Vi ser stor vekst i hverdagsprodukter som egg og melk, og det er her vi selger desidert flest varer. Den varen vi øker mest på så langt i år er faktisk økologiske gulrøtter, sier Pedersen.

Hos Coop Mega får medeierne 20 prosent bonus ved kjøp av Änglamark-produkter. Hittil i år har 160 000 kunder benyttet seg av tilbudet, og kundene har til sammen opparbeidet en medlemsbonus på nesten syv millioner kroner.

-Vi skal være best på økologi, og det er i våre butikker kundene plukker med seg flest økologiske varer. Bonusen gjør økologi til et reelt alternativ, sier Pedersen.