Coop Mega-kunden kjøper mest økologi

Coop Mega-kunden er kunden med flest økologiske varer i handlekurven.

-Vi skal være best på økologi, og det er i våre butikker kundene plukker med seg flest økologiske varer, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Coop Mega. Foto: Coop.

-Coop Mega blir i kundeundersøkelser stadig oppfattet som bedre på økologi. Det er vi selvsagt kjempefornøyd med. Økologi er kommet for å bli, og Coop Mega skal være foretrukket blant kundene også i fremtiden, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør i Coop Mega.

Coop opplever god vekst på økologiproduktene sine, og så langt i år slår de markedet.

-Vi ser at økologi stadig blir viktigere i flere varegrupper. Døla-isen er den nylanseringen som har gått best i butikkene så langt i år, tett fulgt av økologiske pinjekjerner som vokser med mer enn 40 prosent. Det er artig å se hvordan produktene trender, sier Pedersen.

Änglamark, Coops egen grønne produktserie med økologiske, miljø- og allergivennlige varer, er så langt i år utvidet med 24 produkter, og i september kommer det enda flere.

-Vi ser stor vekst i hverdagsprodukter som egg og melk, og det er her vi selger desidert flest varer. Den varen vi øker mest på så langt i år er faktisk økologiske gulrøtter, sier Pedersen.

Hos Coop Mega får medeierne 20 prosent bonus ved kjøp av Änglamark-produkter. Hittil i år har 160 000 kunder benyttet seg av tilbudet, og kundene har til sammen opparbeidet en medlemsbonus på nesten syv millioner kroner.

-Vi skal være best på økologi, og det er i våre butikker kundene plukker med seg flest økologiske varer. Bonusen gjør økologi til et reelt alternativ, sier Pedersen.

Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri31.10.2018 19:49Aktuelt

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.