Coop Mega flipper veggisburgere på Øya

Det er stor interesse for vegetarmat i hele landet og på Øyafestivalen ønsker halvparten av publikum å spise mindre kjøtt enn før av hensyn til miljøet. Coop Mega vil gjøre det enklere å velge kjøttfritt og skal servere 5000 vegetarburgere under festivalen.

Coop lanserte to vegetarburgere i juni.

– Kjøtt og husdyrhold er blant de største bidragsyterne til klimagassutslipp, og vi har alle godt av litt flere grønnsaker på tallerkenen. Heldigvis er det mye godt å velge mellom - og vi er veldig glade over å få presentere den nye vegetarserien til Coop Mega på Øya i år!, sier miljøsjef Ingrid Kleiva Møller i Øyafestivalen.

Coop Mega som er samarbeidspartner med Øyafestivalen har ambisjoner om å selge 5000 vegetarburgere til Øya-publikummet under festivalen. Vegetarburgerne ble lansert i Coops butikker i slutten av juni og ble umiddelbart en suksess.

– Etter bare en uke hadde salget av de to vegetarburgerne overgått salget av vår mestselgende ordinære hamburger, sier Hege Berg-Knutsen, leder av Coops EMV-avdeling (egne merkevarer). – Positive tilbakemeldinger har strømmet inn, og selv de som insisterer på kjøtt til hvert måltid gir burgeren tommel opp.

Nå tar Coop Mega med seg burgerne til Øyafestivalen. På Øyafestivalen selges det årlig over 100 000 middager, og rundt halvparten av rettene på menyen er vegetariske.

I september lanserer Coop enda flere vegetarprodukter i serien «Coop Vegetardag». Første smakebit på disse produktene kan man også få på Øyafestivalen.

I tillegg til et godt utvalg av vegetarmat er Øyafestivalen kjent for sin økologiske profil. – Coop Mega er den dagligvarekjeden i Norge som er best på økologi, og vi har vår egen serie Coop Änglamark med et bredt spekter av gode økologiske produkter. For oss passer det derfor perfekt å være til stede på Øyafestivalen som har en sterk økologisk profil, sier Berg-Knutsen.

Tilbehøret til vegetarburgerne er selvfølgelig økologisk.

Coop lanserte to vegetarburgere i juni.