Coop med storeslem i butikkåring

28.10.2016 14:28 | Coop Norge

Coopkjedene Extra og Coop Mega gjorde nærmest rent bord i kåringen av Årets matgledebutikker.

Torsdag kveld gikk Extra Larvik og Coop Mega Metro helt til topps da Tine og bransjebladet Dagligvarehandelen kåret Årets matgledebutikk i kategoriene lavprisbutikker og fullsortimentsbutikker. Andre- og tredjeplassen i lavpriskategorien gikk til henholdsvis Extra Tangvall og Extra Førde. Og plassen bak Coop Mega Metro gikk til Coop Mega Klepp.

- Dette var knallgøy. Jeg er så utrolig stolt på vegne av alle mine ansatte som står på for å spre ekte matglede. Vi vet at Extras kombinasjon av lave priser og stort utvalg er en vinneroppskrift blant kundene, og det er extra gøy når vi får en slik anerkjennelse også fra matbransjen, sier Tonni Merete Næss, butikksjef i vinnerbutikken Extra Larvik.

Det er ellevte året på rad prisen deles ut til butikker som har gjort en særlig stor innsats på å fremme smaksopplevelser i butikk. En jury, blant annet bestående av fjorårets vinnerbutikk, har besøkt nominerte butikker, og finalebutikkene har også fått besøk av såkalte «mystery shoppers»; en ukjent kunde som tar med seg handleopplevelsen tilbake til juryen.

- Vi har lagt ned en stor innsats i løpet av konkurransen, og det har vært utrolig moro å være med. Ettersom vi eies av våre kunder er det vært ekstra viktig å gi kundene gode opplevelser i butikken. Prisen går derfor først og fremst til alle mine ansatte som hver dag gjør sitt for å inspirere og hjelpe våre flotte kunder hver eneste dag, sier Christian L. Pedersen, butikksjef i Coop Mega Metro.

Premien til vinnerbutikkene er matreiser til ytterligere inspirasjon for butikken.

Juryens begrunnelser for vinnerne:

Coop Mega Metro: Hos Årets matgledebutikk 2016 starter matgledereisen allerede rett innenfor døren. Her møtes kundenes av en flott frukt- og grøntavdeling med varetrykk, smaksprøver og gode sameksponeringer. Det er tydelig at matgleden er et fellesprosjekt, og middagstips, sameksponeringer og sesongfokus går igjen i hele butikken. Diskene bugner, enten det er snakk om ost, delikatesse, fisk eller kjøtt, og bak en hver disk står en fagperson som ivrer etter å gi gode faglige råd. Her er det også mulig å få et heløkologisk herremåltid uten å måtte lete, ettersom de økologiske alternativene er samlet i de ulike avdelingene. Årets vinner fremstår som en komplett matgledebutikk med kvalitet og kreativitet i alle ledd. Nummer én og vinner av Årets matgledebutikk fullsortiment 2016 er Coop Mega Metro.

Extra Larvik: Vinneren av Årets matgledebutikk 2016 sto i en klasse for seg. Her jobbes det med sameksponeringer, selvdemoer og leverandørdemoer gjennom hele året, og det merkes. Alle sameksponeringer og butikkaktiviteter er nøye gjennomtenkt på forhånd, med det mål for øyet å skape lønnsom matglede. Her finner kundene både oppskrifter og nyttig informasjon om matvarene. Én person har det overordnede ansvaret for matgledearbeidet, men det er tydelig at alle de ansatte bidrar. Butikksjefen mener det er like greit å dra til skikkelig om man først skal gjøre noe, og hun er ikke redd for å gi de ansatte ansvar. Resultatet er at kreativiteten blomstrer, og kundene kan glede seg over en lavprisforretning med matgledefaktor som står til gull. Nummer én og vinner av Årets matgledebutikk lavpris 2016 er Extra Larvik.

For mer informasjon:
Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge: 905 99 726