Coop med rekordstort kjøpeutbytte for 2018

Coops medeiere får i disse dager for første gang utbetalt over 1 milliard kroner i kjøpeutbytte.
- I Coop er vi stolte over å være annerledes, spesielt når overskuddet skal deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.

Coops suksess i dagligvare- og byggmarkedet fortsatte gjennom 2018. Aldri før har Coop hatt flere medeiere og aldri før er det blitt betalt ut et større kjøpeutbytte enn for 2018.

I disse dager utbetales opptjent kjøpeutbytte og bonuser til Coops medeiere. Totalt deler medeierne like over 1 milliard kroner. Når medlemskupp på dagligvarer og faghandel, kuponger og andre kontantrabatter regnes med, utgjorde totalt medlemsnytte 1,8 milliarder kroner for 2018. Total medlemsnytte er på 13 prosent mer enn i 2017.

- Coop har over 1,7 millioner medeiere. Medeierne er våre beste kunder, og hver og en har bidratt til at vi i år igjen kan betale ut et rekordstort kjøpeutbytte. Det er samtidig motiverende at vi gjennom fjoråret fikk over 100 000 nye medeiere i samvirkelagene. Vi ser at antall innmeldinger øker fra år til år, og at kundene omfavner delingsøkonomien Coop står for, sier Stokke.

Av de 100 000 nye medeierne var nær 40 prosent under 30 år.

- Det er ekstra gledelig at stadig flere yngre blir medeiere i Coop. De yngre kundene våre er i tillegg til delingsøkonomi opptatt av samfunnsansvar og tilgangen til sunn og bærekraftig mat. Alt dette får de hos oss, sier Stokke.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge