Coop Norge

Coop med 18 medaljer i NM i kjøtt

Del

Coop hevder seg nok en gang godt i kjøttbransjens NM-kåring, og tok godt for seg under NM i kjøttprodukter.

Roar Stentun, salgsdirektør i Fatland, med diplom og premie for Coop Karolines kjøttboller som fikk spesialprisen "Grønt i Kjøtt" under NM i kjøttprodukter. Foto: John T. Pedersen/Bladet Kjøttbransjen.
Roar Stentun, salgsdirektør i Fatland, med diplom og premie for Coop Karolines kjøttboller som fikk spesialprisen "Grønt i Kjøtt" under NM i kjøttprodukter. Foto: John T. Pedersen/Bladet Kjøttbransjen.

Her er det spesielt fokus på jul og pålegg, og Coop fikk 4 NM-gull for produktene Henriettes pinnekjøtt med røyksmak, Coop Karolines kjøttboller, Coop Asiatisk ribbe og Coop Hampshire grove medisterkaker. Totalt høstet Coop hele 4 gull, 3 sølv og 10 bronsemedaljer, foruten spesialprisen «Beste produkt Grønt i kjøtt», i årets NM i kjøttprodukter.

I tre dager har proffe smaksdommere fra kjøttbransjen vært i sving og smakt seg frem til Norges beste kjøttprodukter 2017. Til sammen 530 produkter fra 59 leverandører har kjempet om medaljer, heder og ære. I gårsdagens arrangement, som er kjøttbransjens svar på Oscar-utdelingen, ble 8 NM-titler og over 50 gullmedaljer utdelt, foruten sølv, bronse og spesialpriser.

– Poenget med kåringen er å gi norsk kjøttindustri en uavhengig og faglig tilbakemelding på produktene sine. De blir også satt opp imot konkurrentenes produkter. Det er ingen tvil om at NM i Kjøttprodukter over tid er med på å heve kvaliteten på norske kjøttprodukter, sier Svein-Erik Eide i Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund. - I år er det 530 produkter påmeldt for bedømming med spesielt fokus på jul og pålegg. Hele 72 forskjellige typer pinnekjøtt, like mange julepølser og over 40 medisterkaker er sendt inn. Vi har rekordmange bedrifter påmeldt og kampen om norgesmestertitlene er beinhard, sier Svein-Erik Eide i Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund. 

NM i kjøttprodukter arrangeres vanligvis årlig, hvert annet år med fokus på grill og juleprodukter. Coop har de siste årene gjort det svært bra i NM inn mot grillsesongen, men det er første gang de høster så mange medaljer i julekonkurransen.

- Dette er helt fantastisk gøy, og veldig, veldig fortjent for alle i Coop og Fatland, som hver dag jobber for å utvikle kvalitetsprodukter til våre kunder. Spesielt gøy er det å gjøre det bra i dette årets julekonkurranse, siden antall deltagere er rekordhøyt, og mange av bedriftene er svært dyktige håndtverksbedrifter med høy fagkompetanse, sier Hege Berg-Knutsen, som er sjef for egne merkevarer i Coop. Å gjøre det så bra i en konkurranse i starten av julesesongen er i høyeste grad motiverende for oss. Det bygger trygghet og stolthet i egen organisasjon, og våre kunder, som også er våre eiere, kan være helt sikre på at de i Coop finner unik julemat av svært høy kvalitet. Det lønner seg å gå til oss, stadfester Berg-Knutsen.

Det er Fatland Gruppen som produserer produktene vil deltok i konkurransen med i år, og som ble tildelt medaljer. Årets NM er nok en bekreftelse på at egne merkevarer holder høyt kvalitetsnivå.

- Coop er nok en gang helt i toppen med sine unike produkter, og det har vi oppnådd ved å prøve å bli litt bedre hver dag. I et tett og nært samarbeid med de dyktige utviklingsfolkene hos våre leverandører evner vi gang på gang å ta frem nye kvalitetsprodukter. Premieringen innenfor den nye kategorien «Grønt i kjøtt» viser dette. En gullmedalje og en spesialpris til vårt nye produkt i Knerten-serien, Coop Karolines kjøttboller, er midt i blinken rett før den nye Knerten-filmen går på lufta. Da er det bare å kose seg med kjøttboller til middag, og så ta med barna på «Ekspedisjon Knerten» på kino. Bedre blir det ikke i førjulsstria, sier Berg-Knutsen, som fremhever Fatland som en svært god samarbeidspartner.

Dette er prisene Coop mottok torsdag kveld.

Gullmedaljer:

  • Henriettes Pinnekjøtt med røyksmak
  • Coop Hampshire Grove medisterkaker
  • Coop Asiatisk ferdigstekt ribbe
  • Coop Karolines kjøttboller (samt Spesialpris «Grønt i kjøtt»)

Sølvmedaljer:

  • Coop Sosisser
  • Coop Premium Kokt skinke med trøffel
  • Coop Gourmet Jegerfilet i skiver

Bronsemedaljer:

  • Coop Premium Kokt skinke naturell
  • Coop Gourmet Ribberull
  • Coop Gourmet Bøkerøkt skinke
  • Coop Gourmet Appelsinskinke
  • Coop Rund sylte
  • Coop Hampshire Grov julepølse
  • Coop Vossakorv
  • Coop Kokt juleskinke u/svor
  • Coop Reale Kjøttkaker
  • Coop Svinekjaker

Kontakter

Bilder

Roar Stentun, salgsdirektør i Fatland, med diplom og premie for Coop Karolines kjøttboller som fikk spesialprisen "Grønt i Kjøtt" under NM i kjøttprodukter. Foto: John T. Pedersen/Bladet Kjøttbransjen.
Roar Stentun, salgsdirektør i Fatland, med diplom og premie for Coop Karolines kjøttboller som fikk spesialprisen "Grønt i Kjøtt" under NM i kjøttprodukter. Foto: John T. Pedersen/Bladet Kjøttbransjen.
Last ned bilde

Om Coop Norge

Coop Norge
Coop Norge
Østre Aker vei 264
0915 Oslo

https://www.coop.no

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1.250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs!, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, og Matkroken. I tillegg driver Coop ca 120 byggevarehus i kjedene Obs! Bygg, Extra Bygg og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,5 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg saker fra Coop Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Coop Norge

Handelens Miljøfond – et krafttak for miljøet2.10.2017 12:36Pressemelding

Regjeringen og næringslivsorganisasjonene Dagligvarehandelens Miljøforum, som Coop er en del av, NHO Handel og Virke er nå enige om at norsk næringsliv kan oppfylle EUs «posedirektiv» gjennom Handelens Miljøfond, i stedet for at det innføres en statlig avgift på bæreposene. I praksis betyr dette at det legges på 50 øre per plastpose, som uavkortet går til miljøtiltak, herunder tiltak som bidrar til å redusere plastposebruken.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom