Coop med 18 medaljer i NM i kjøtt

Coop hevder seg nok en gang godt i kjøttbransjens NM-kåring, og tok godt for seg under NM i kjøttprodukter.
Roar Stentun, salgsdirektør i Fatland, med diplom og premie for Coop Karolines kjøttboller som fikk spesialprisen "Grønt i Kjøtt" under NM i kjøttprodukter. Foto: John T. Pedersen/Bladet Kjøttbransjen.

Her er det spesielt fokus på jul og pålegg, og Coop fikk 4 NM-gull for produktene Henriettes pinnekjøtt med røyksmak, Coop Karolines kjøttboller, Coop Asiatisk ribbe og Coop Hampshire grove medisterkaker. Totalt høstet Coop hele 4 gull, 3 sølv og 10 bronsemedaljer, foruten spesialprisen «Beste produkt Grønt i kjøtt», i årets NM i kjøttprodukter.

I tre dager har proffe smaksdommere fra kjøttbransjen vært i sving og smakt seg frem til Norges beste kjøttprodukter 2017. Til sammen 530 produkter fra 59 leverandører har kjempet om medaljer, heder og ære. I gårsdagens arrangement, som er kjøttbransjens svar på Oscar-utdelingen, ble 8 NM-titler og over 50 gullmedaljer utdelt, foruten sølv, bronse og spesialpriser.

– Poenget med kåringen er å gi norsk kjøttindustri en uavhengig og faglig tilbakemelding på produktene sine. De blir også satt opp imot konkurrentenes produkter. Det er ingen tvil om at NM i Kjøttprodukter over tid er med på å heve kvaliteten på norske kjøttprodukter, sier Svein-Erik Eide i Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund. - I år er det 530 produkter påmeldt for bedømming med spesielt fokus på jul og pålegg. Hele 72 forskjellige typer pinnekjøtt, like mange julepølser og over 40 medisterkaker er sendt inn. Vi har rekordmange bedrifter påmeldt og kampen om norgesmestertitlene er beinhard, sier Svein-Erik Eide i Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund.

NM i kjøttprodukter arrangeres vanligvis årlig, hvert annet år med fokus på grill og juleprodukter. Coop har de siste årene gjort det svært bra i NM inn mot grillsesongen, men det er første gang de høster så mange medaljer i julekonkurransen.

- Dette er helt fantastisk gøy, og veldig, veldig fortjent for alle i Coop og Fatland, som hver dag jobber for å utvikle kvalitetsprodukter til våre kunder. Spesielt gøy er det å gjøre det bra i dette årets julekonkurranse, siden antall deltagere er rekordhøyt, og mange av bedriftene er svært dyktige håndtverksbedrifter med høy fagkompetanse, sier Hege Berg-Knutsen, som er sjef for egne merkevarer i Coop. Å gjøre det så bra i en konkurranse i starten av julesesongen er i høyeste grad motiverende for oss. Det bygger trygghet og stolthet i egen organisasjon, og våre kunder, som også er våre eiere, kan være helt sikre på at de i Coop finner unik julemat av svært høy kvalitet. Det lønner seg å gå til oss, stadfester Berg-Knutsen.

Det er Fatland Gruppen som produserer produktene vil deltok i konkurransen med i år, og som ble tildelt medaljer. Årets NM er nok en bekreftelse på at egne merkevarer holder høyt kvalitetsnivå.

- Coop er nok en gang helt i toppen med sine unike produkter, og det har vi oppnådd ved å prøve å bli litt bedre hver dag. I et tett og nært samarbeid med de dyktige utviklingsfolkene hos våre leverandører evner vi gang på gang å ta frem nye kvalitetsprodukter. Premieringen innenfor den nye kategorien «Grønt i kjøtt» viser dette. En gullmedalje og en spesialpris til vårt nye produkt i Knerten-serien, Coop Karolines kjøttboller, er midt i blinken rett før den nye Knerten-filmen går på lufta. Da er det bare å kose seg med kjøttboller til middag, og så ta med barna på «Ekspedisjon Knerten» på kino. Bedre blir det ikke i førjulsstria, sier Berg-Knutsen, som fremhever Fatland som en svært god samarbeidspartner.

Dette er prisene Coop mottok torsdag kveld.

Gullmedaljer:

• Henriettes Pinnekjøtt med røyksmak
  • Coop Hampshire Grove medisterkaker
  • Coop Asiatisk ferdigstekt ribbe
  • Coop Karolines kjøttboller (samt Spesialpris «Grønt i kjøtt»)

Sølvmedaljer:

• Coop Sosisser