Coop lanserer egg fra utegående høner
I motsetning til frittgående verpehøns får utegående høner i store deler av året gå fritt ute og oppleve sol, regn, vind og frisk luft. De kan hakke og skrape i bakken etter insekter, vekster og leve ut et naturlig høneliv.
- Utegående verpehøns er et skritt på vegen mot økologisk drift, som er Coops hovedstrategi. Hovedforskjellen er at utegående verpehøns ikke spiser økologisk fôr og har mindre strenge arealkrav. Dette er uansett et viktig tiltak for økt dyrevelferd, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge.
Kundene, som også eier Coop, kan dermed velge mellom økologiske egg, egg fra høner i miljøbur, egg fra innendørs frittgående høner og egg fra frittgående høner som kan gå ut når været tillater det.
- Dette mener vi er å ta både kundene og dyrevelferden på alvor, sier Lutnæs.
«UT»-eggene er kommet i stand gjennom tett samarbeid med engasjerte produsenter, og vil være tilgjengelig i alle Coops butikker fra uke 41.
- Coop er opptatt av god dyrevelferd og jobber systematisk for forbedringer, basert på fakta og anbefalinger fra fagmiljøer. Norsk landbruk generelt og fjørfeproduksjon spesielt, holder en meget høy standard når det gjelder dyrevelferd og dyrehelse, sammenlignet med de aller fleste andre land. Dette er avgjørende å ta vare på, sier Lutnæs.
Når det gjelder egg, prioriterer Coop økologisk produksjon der hønene ifølge fagmiljøer i størst grad får utløp for naturlig adferd og får mulighet til å være utendørs.
- Vi ser at våre kunder i stadig økende grad velger økologiske egg fra vår økologiske serie Änglamark, og egg er en av kategoriene hvor vi har høyest andel økologi. Salget av egg fra burhøns er stabilt, mens salget av egg fra innendørs frittgående høner faktisk faller i volum. Vi vil fortsette innsatsen for økologisk eggproduksjon i tiden som kommer, sier Lutnæs.
«UT»-eggene vil være noe rimeligere i produksjon enn økologiske egg, blant annet på grunn av at man kan bruke konvensjonelt fôr.
- Lanseringen innebærer ikke at vi faser ut egg fra burhøns. Våre dyktige produsenter, som er selvstendig næringsdrivende, må selv velge sin driftsform ut fra de forutsetninger de har. Coop skal være en forutsigbar og troverdig samarbeidspartner for norske bønder – også innen eggproduksjon. Vi skal velge bærekraftige løsninger, basert på kunnskap og fakta. Vi skal gi kundene mulighet til å velge, sier Lutnæs.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noKnut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom