Coop kutter plastforbruket med 25 prosent

Plastforsøpling opptar Coops kunder og eiere, og det tar vi på alvor. Derfor lanserer Coop i dag Coops emballasjestrategi med 6 tiltak for bærekraftig emballasje. Plastforbruket skal ned med 25 prosent, tilsvarende flere tusen tonn.

Gjennom den landsdekkende ryddeaksjonen Coop rydder Norge la vi til rette for at Coops kunder og medeiere kunne rydde marin forsøpling. Nå tar vi ytterligere grep for å redusere plastforbruket – og skal sette en ny standard i dagligvarehandelen.

- Bærekraft har en naturlig og sentral plass i Coop. Vi er eid av forbrukerne, og tar utfordringer knyttet til miljø på alvor. Vi innfører derfor en ny emballasjestrategi. Den innebærer at vi kutter forbruket av plast med 25 prosent og reduserer vårt totale miljøfotavtrykk. Optimal emballasje med økt bruk av resirkulerte og fornybare materialer vil redusere både matsvinn og klimautslipp. I første omgang vil 4000 produkter vil bli gjennomgått, sier miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs.

Av allerede igangsatte tiltak viser miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs, til følgende:

Plastposer
• Papirposer og handlenett er tilgjengelig i alle Coops butikker som et alternativ til plastposen
• Coops plastposer skal lages av resirkulert plast - andelen resirkulert plast er i dag til 50 prosent og skal økes.
• Innfører frukt- og brødposer i papir og bioplast

Engangsartikler
• Coop kutter engangsartikler der disse kan erstattes med papp, papir og tre.
• Engangsartikler som ikke lar seg erstatte skal være miljømerket, og laget av fornybart eller resirkulert materiale, fortrinnsvis cellulose og fornybar bioplast.

Emballasje
• Coop kuttet våren 2018 plasten på Smak*-brød. Dette alene sørger for en plastreduksjon på 50 tonn.
• Änglamark vask- og rengjøringsprodukter har emballasje av resirkulert plast.
• I Coops økologiprodukter, Änglamark, har vi faset ut svart plast på mer enn 1000 varer på nordisk nivå.
• Plast er kuttet på bomullspinner.

Coops emballasjestrategi - 6 tiltak for bærekraftig emballasje

1. Vi skal redusere bruken av plast
Vi vil redusere vår bruk av oljebasert plast med 25 prosent innen 2025. Vi skal oppnå dette ved å fase ut engangsprodukter basert på plast, kutte unødvendig emballasje og ved å benytte fornybart og gjenvunnet materiale.

2. Vi skal ha materialgjenvinnbar emballasje
Emballasjen på Coops unike varer skal kunne gjenvinnes og brukes til nye materialer.

3. Vi skal bruke resirkulerte emballasjematerialer
Emballasjen på Coops unike varer skal så sant det er mulig produseres av resirkulerte materialer.

4. Vi skal bruke fornybare emballasjematerialer
Vi skal bruke fornybare råvarer på emballasjen til Coops unike varer.

5. Vi bruker ikke skadelige kjemikalier
Emballasjen på Coops unike varer skal ikke inneholde skadelige kjemikalier.

6. Vi skal ha emballasje som bidrar til vår null-visjon for kasting av mat
Coop skal forbedre og utvikle emballasje for å redusere matsvinn, i tråd med vår null-visjon for matsvinn.

Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri31.10.2018 19:49Aktuelt

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.