Coop kutter plastforbruket med 25 prosent
Gjennom den landsdekkende ryddeaksjonen Coop rydder Norge la vi til rette for at Coops kunder og medeiere kunne rydde marin forsøpling. Nå tar vi ytterligere grep for å redusere plastforbruket – og skal sette en ny standard i dagligvarehandelen.
- Bærekraft har en naturlig og sentral plass i Coop. Vi er eid av forbrukerne, og tar utfordringer knyttet til miljø på alvor. Vi innfører derfor en ny emballasjestrategi. Den innebærer at vi kutter forbruket av plast med 25 prosent og reduserer vårt totale miljøfotavtrykk. Optimal emballasje med økt bruk av resirkulerte og fornybare materialer vil redusere både matsvinn og klimautslipp. I første omgang vil 4000 produkter vil bli gjennomgått, sier miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs.
Av allerede igangsatte tiltak viser miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs, til følgende:
Plastposer
• Papirposer og handlenett er tilgjengelig i alle Coops butikker som et alternativ til plastposen
• Coops plastposer skal lages av resirkulert plast - andelen resirkulert plast er i dag til 50 prosent og skal økes.
• Innfører frukt- og brødposer i papir og bioplast
Engangsartikler
• Coop kutter engangsartikler der disse kan erstattes med papp, papir og tre.
• Engangsartikler som ikke lar seg erstatte skal være miljømerket, og laget av fornybart eller resirkulert materiale, fortrinnsvis cellulose og fornybar bioplast.
Emballasje
• Coop kuttet våren 2018 plasten på Smak*-brød. Dette alene sørger for en plastreduksjon på 50 tonn.
• Änglamark vask- og rengjøringsprodukter har emballasje av resirkulert plast.
• I Coops økologiprodukter, Änglamark, har vi faset ut svart plast på mer enn 1000 varer på nordisk nivå.
• Plast er kuttet på bomullspinner.
Coops emballasjestrategi - 6 tiltak for bærekraftig emballasje
1. Vi skal redusere bruken av plast
Vi vil redusere vår bruk av oljebasert plast med 25 prosent innen 2025. Vi skal oppnå dette ved å fase ut engangsprodukter basert på plast, kutte unødvendig emballasje og ved å benytte fornybart og gjenvunnet materiale.
2. Vi skal ha materialgjenvinnbar emballasje
Emballasjen på Coops unike varer skal kunne gjenvinnes og brukes til nye materialer.
3. Vi skal bruke resirkulerte emballasjematerialer
Emballasjen på Coops unike varer skal så sant det er mulig produseres av resirkulerte materialer.
4. Vi skal bruke fornybare emballasjematerialer
Vi skal bruke fornybare råvarer på emballasjen til Coops unike varer.
5. Vi bruker ikke skadelige kjemikalier
Emballasjen på Coops unike varer skal ikke inneholde skadelige kjemikalier.
6. Vi skal ha emballasje som bidrar til vår null-visjon for kasting av mat
Coop skal forbedre og utvikle emballasje for å redusere matsvinn, i tråd med vår null-visjon for matsvinn.
Nøkkelord
Bilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom