Coop innfører permanent gjenbruksbonus ved bruk av handlenett
- Målet med gjenbrusbonusen var å gi et alternativ til plastposen og for å motivere kundene våre til å bruke handlenettene. Det ser vi at har fungert, og ordningen har vært en stor suksess, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop.
Coop-medlemmer fikk i slutten av august en kupong på et nytt, gratis handlenett laget av plast utvunnet av sukkerrør. På undersiden av handlenettet er det en strekkode som gir Coop-medlemmer gjenbruksbonus på 1 krone hver gang handlenettet brukes og scannes i kassen.
- Vi mener handlenettene er det mest miljøvennlige alternativet på markedet i dag. Handlenettene kan brukes mange hunder ganger og gjenvinnes som vanlig plast når det er utslitt, sier Lutnæs.
Mens salget av plastposer i Coops butikker har gått ned med 7 prosent så langt i september, har salget av de nye handlenettene og bruken av gjenbruksbonusen gått til himmels.
- Hele 450 000 medlemmer har aktivert kupongen i Coop medlemsappen, og dette er den mest populære kupongen hos medlemmene våre noensinne. I tillegg kommer et normalsalg på nærmere 100 000 handlenett. Selve gjenbruksbonusen er blitt registrert 375 000 ganger på en måneds tid, sier Lutnæs.
Miljøsjefen forteller om svært positive tilbakemeldinger fra kunder som liker ordningen med gjenbruksbonus.
- Da er det ekstra gledelig å kunne fortelle at gjenbruksbonusen er blitt gjort permanent, sier Lutnæs.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noKnut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
Coop Prinsessestang tilbakekalles på grunn av feilmerking29.1.2024 16:57:24 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Coop Prinsessestang 350g. Produktet er merket med feil etikett. Bakverket inneholder melk og hasselnøtt, men det framkommer ikke. Produktet er nå fjernet fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom