Coop innfører permanent gjenbruksbonus ved bruk av handlenett

I august innførte Coop en midlertidig gjenbruksbonus ved bruk av dagligvarekjedenes nye handlenett. Tiltaket har vært en stor suksess, og gjøres nå permanent.

Coop innfører permanent gjenbruksbonus ved bruk av handlenett. Foto: Coop

- Målet med gjenbrusbonusen var å gi et alternativ til plastposen og for å motivere kundene våre til å bruke handlenettene. Det ser vi at har fungert, og ordningen har vært en stor suksess, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop.

Coop-medlemmer fikk i slutten av august en kupong på et nytt, gratis handlenett laget av plast utvunnet av sukkerrør. På undersiden av handlenettet er det en strekkode som gir Coop-medlemmer gjenbruksbonus på 1 krone hver gang handlenettet brukes og scannes i kassen.

- Vi mener handlenettene er det mest miljøvennlige alternativet på markedet i dag. Handlenettene kan brukes mange hunder ganger og gjenvinnes som vanlig plast når det er utslitt, sier Lutnæs.

Mens salget av plastposer i Coops butikker har gått ned med 7 prosent så langt i september, har salget av de nye handlenettene og bruken av gjenbruksbonusen gått til himmels.

- Hele 450 000 medlemmer har aktivert kupongen i Coop medlemsappen, og dette er den mest populære kupongen hos medlemmene våre noensinne. I tillegg kommer et normalsalg på nærmere 100 000 handlenett. Selve gjenbruksbonusen er blitt registrert 375 000 ganger på en måneds tid, sier Lutnæs.

Miljøsjefen forteller om svært positive tilbakemeldinger fra kunder som liker ordningen med gjenbruksbonus.

- Da er det ekstra gledelig å kunne fortelle at gjenbruksbonusen er blitt gjort permanent, sier Lutnæs.

Coop innfører permanent gjenbruksbonus ved bruk av handlenett. Foto: Coop
Coops medlemmer har registrert gjenbruksbonusen 375 000 ganger siden bonusen ble innført i slutten av august. Foto: Coop

Situasjonen rundt Rognaldsen bakeri31.10.2018 19:49Aktuelt

Fredag 19. oktober ble Rognaldsen bakeri på Lindås stengt av Mattilsynet, før samme tilsyn gjenåpnet deler av bakeriet søndag 21. oktober. Bakeriet er deleid av Coop Norge Industri SA og har levert bakervarer til butikker i Bergen og omegn. Det som er avdekket er graverende og fullstendig uakseptabelt, og Coop Norge SA er svært rystet over Mattilsynet funn. Coop Norge beordret derfor bakeriet stengt med umiddelbar virkning da vi mottok rapporten fra tilsynet.