Coop girer opp sin satsing på unge sykkeltalenter

3.11.2016 18:26 | Coop Norge

Det norske kontinentalsykkellaget Team Coop-Østerhus endrer navn til Team Coop og Alexander Kristoff får en enda mer sentral rolle, når Coop Norge styrker sin satsing på sykkelsporten.

Med sykkelstjernen Alexander Kristoff som treningskamerat og mentor skal Team Coop hjelpe frem fremtidens norske sykkelstjerner.

- Coop er folkets butikk med over 1,5 millioner medeiere, og vi er stolte over være en av Norges største sponsorer av barne- og breddeidrett. Gjennom Team Coop har vi som mål å skape folkets lag der vi er med å utvikle unge talenter både sportslig og personlig, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.

Team Coop består av 13 av Norges beste syklister i alderen 18 til 28 år hvorav de fleste er eller har vært på junior- og/eller U23-landslag. Laget deltar i de største sykkelrittene i Norge, slik som Tour of Norway, Tour des Fjords, Arctic Race og NM, samt i UCI Europa Touren. Siden oppstart har lagets syklister oppnådd imponerende resultater, blant annet U23-verdensmestertittelen til Svein Erik Bystrøm i 2014 og løftet frem tre proffsyklister til Katusha, Delko Marseille og OnePro.

- Det er utrolig gøy at Coop allerede har bidratt til å skape et norsk vinnerlag som konkurrerer i en stor, internasjonal idrett. Samtidig har sykkel på få år etablert seg som en folkesport i Norge. Vi merker sykkelinteressen gjennom økt salg av sunn mat, sportsutstyr og treningsklær i Coops butikker, sier Stokke.

Det er engasjementet til Katusha-syklist Alexander Kristoff som har vært avgjørende for at Coop nå styrker sin sykkelsatsing.

- Dette viser at Coop mener alvor om sin satsing på sykkel. Hvor langt vi kan komme med dette laget får tiden vise. Det hadde vært kult med et profflag i Norge, sier Alexander Kristoff, som også trekker frem hvordan laget skaper et lokalt treningsmiljø av høy kvalitet som både han og sykkeltalentene nyter godt av.

Senest denne uken signerte Team Coop regjerende juniornorgesmester Joakim Kjemhus. I tillegg er Fredrik Strand Galta kommet tilbake til Team Coop etter en periode som proffsyklist i Delko Marseille.

- Coops satsing gir tryggere og bedre rammer rundt laget, som gjør at vi kan fortsette satsingen til det som er Norges eldste kontinentallag. Vi har hatt en jevn og god utvikling, og tatt steg for steg med gode resultater på blant annet Europa-touren. Vår ambisjon er fortsatt å levere gode ryttere til profflagene og ta nasjonale og internasjonale UCI-seiere, sier Olav Aleksander Benjaminsen, daglig leder i Team Coop.

For mer informasjon:
Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge: +47 905 99 726