Coop gir 1,4 millioner til syriske flyktninger

11.9.2015 12:30 | Coop Norge

På vegne av alle våre medlemmer gir Coop 1,4 millioner kroner til Norsk Folkehjelp og deres arbeid for folk på flukt fra og i Syria, noe som tilsvarer 1 krone per medlem. – 1 krone dekker faktisk et helt måltid, så sammen kan vi hjelpe utrolig mange med dette, forteller Geir Inge Stokke, administrerende direktør i Coop Norge.

- Dette er et fantastisk bidrag og som gjør at vi kan hjelpe utrolig mange mennesker i en vanskelig situasjon, sier generalsekretær Liv Tørres i Norsk Folkehjelp etter at administrerende direktør Geir Inge Stokke i Coop Norge meddelte at Coop gir 1,4 millioner kroner til arbeidet for folk på flukt fra og i Syria. Foto: Espen Sollie

Coop har lange tradisjoner for å gi bidrag til bistand og humanitært arbeid, og har siden 2006 samarbeidet med Norsk Folkehjelp.

- Som en del av den internasjonale samvirkefamilien er det helt naturlig at vi ønsker å bidra til en bedre verden, også utenfor Norges grenser. Situasjonen i Syria har gjort sterkt inntrykk på alle oss i Coop. Derfor ønsker vi å gi vår støtte til medmennesker som står overfor store utfordringer i en hard hverdag, sier administrerende direktør Geir Inge Stokke i Coop Norge.

«Omtanke-knapp» i butikk
Coop gir fra denne uken også sine kunder i butikk mulighet til å gi én krone eller mer til syriske flyktninger.

- De som ønsker får muligheten til å gi én krone som legges til sluttsummen på kassalappen. Pengene som kommer inn går til Norsk Folkehjelps arbeid med syriske flyktninger, sier Stokke, som håper og tror på stor oppslutning hos kundene.

Sammen med Norsk Folkehjelp
Coop støtter arbeid med bistand gjennom samarbeid med solide og trygge organisasjoner som Norsk Folkehjelp.

- Donasjonen på 1,4 millioner kroner er etter det vi vet det største enkeltbidraget til Syria, hvis en ser bort fra støtte fra myndighetene.Dette er et fantastisk bidrag til syriske flyktninger. Coop har vist et enormt hjerterom ved å gi på denne måten, sier Liv Tørres, generalsekretær Norsk Folkehjelp.

Norsk Folkehjelp jobber sammen med lokale organisasjoner med å få forsyninger og assistanse inn i Syria, spesielt i Aleppo og i Hasakah-provinsene. I nabolandet Libanon er det nå over 1,2 millioner syriske flyktninger.

- Akkurat nå sitter det tusenvis av flyktningefamilier i Syria og nabolandene rundt. De har gitt opp håpet om at krigen slutter og at de kan dra hjem. Vinteren nærmer seg og mange vurderer derfor å ta den livsfarlige veien til Europa. Det er livsviktig at vi når disse menneskene. Med støtten fra Coops medlemmer kan Norsk Folkehjelp gi nødhjelp til mange av disse, sier Tørres.

Bildetekst:
Foto: Espen Sollie