Coop forventer ny gresskar-rekord til Halloween

Coops dagligvarekjeder med Extra og Obs i spissen forventer å selge 75.000 norske gresskar frem mot årets skumleste helg. - Men ta vare på det gode fyllet, oppfordrer Extra-sjefen.

Foto: Espen Solli
Butikksjef Hege Engevold ved Extra Bjerke gikk tom for gresskar etter kort tid, og måtte bestille nye paller. Totalt forventer Coop å selge 75.000 gresskar de neste ukene. Foto: Espen Solli

I fjor solgte Coops dagligvarekjeder 52.000 gresskar i forbindelse med Halloween, og passerte sitt eget mål på 50.000 solgte. I år forventes en ytterligere salgsøkning til 75.000 norsk-produserte gresskar, tilsvarende 350 tonn.

- Stadig flere pynter opp i nabolaget med gresskar, og mange kunder handler også annen skummel Halloween-pynt. Vi forventer derfor at fjorårets salgsrekord vil passeres med stor margin, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.

Det er særlig småbarnsfamilier som kjøper gresskar og Halloween-pynt. I tillegg til å la barna hjelpe til med utskjæringen av gresskaret, oppfordrer Hoel å ta barna med på matlaging med gresskar-innmaten.

-  Innmaten er en fantastisk råvare og kan brukes til alt fra supper, salater, pai og til kaker. Vi har alle et ansvar for å bidra til minst mulig matsvinn og lære barna at vi må unngå å kaste mat, sier Hoel.

Salgsutviklingen for gresskar i Coops dagligvarebutikker:

2015: 38.000
2016: 53.000
2017: 75.000 (forventet salg)

Slik bruker du Halloween-restene:

• Både innmaten og gresskarkjernene kan brukes.
  • Kjernene skylles og ristes. De er gode i en nøtteblanding, til snaks og i bakverk.
  • Gresskarkjøttet er aller best varmebehandlet.
  • Innmaten som blir igjen etter pynte-gresskarene er gjerne trevlete. Det kan være en idé å kjøre det i blenderen til det blir en puré.
  • Pureen kan brukes i alt fra supper, marmelade, pai og scones til kaker.

Foto: Espen Solli
Christian Hoel, kjededirektør i Extra.

Handelens Miljøfond – et krafttak for miljøet2.10.2017 12:36Pressemelding

Regjeringen og næringslivsorganisasjonene Dagligvarehandelens Miljøforum, som Coop er en del av, NHO Handel og Virke er nå enige om at norsk næringsliv kan oppfylle EUs «posedirektiv» gjennom Handelens Miljøfond, i stedet for at det innføres en statlig avgift på bæreposene. I praksis betyr dette at det legges på 50 øre per plastpose, som uavkortet går til miljøtiltak, herunder tiltak som bidrar til å redusere plastposebruken.