Coop forventer ny gresskar-rekord til Halloween
I fjor solgte Coops dagligvarekjeder 52.000 gresskar i forbindelse med Halloween, og passerte sitt eget mål på 50.000 solgte. I år forventes en ytterligere salgsøkning til 75.000 norsk-produserte gresskar, tilsvarende 350 tonn.
- Stadig flere pynter opp i nabolaget med gresskar, og mange kunder handler også annen skummel Halloween-pynt. Vi forventer derfor at fjorårets salgsrekord vil passeres med stor margin, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.
Det er særlig småbarnsfamilier som kjøper gresskar og Halloween-pynt. I tillegg til å la barna hjelpe til med utskjæringen av gresskaret, oppfordrer Hoel å ta barna med på matlaging med gresskar-innmaten.
- Innmaten er en fantastisk råvare og kan brukes til alt fra supper, salater, pai og til kaker. Vi har alle et ansvar for å bidra til minst mulig matsvinn og lære barna at vi må unngå å kaste mat, sier Hoel.
Salgsutviklingen for gresskar i Coops dagligvarebutikker:
2015: 38.000
2016: 53.000
2017: 75.000 (forventet salg)
Slik bruker du Halloween-restene:
- Både innmaten og gresskarkjernene kan brukes.
- Kjernene skylles og ristes. De er gode i en nøtteblanding, til snaks og i bakverk.
- Gresskarkjøttet er aller best varmebehandlet.
- Innmaten som blir igjen etter pynte-gresskarene er gjerne trevlete. Det kan være en idé å kjøre det i blenderen til det blir en puré.
- Pureen kan brukes i alt fra supper, marmelade, pai og scones til kaker.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom