Coop fortsetter veksten i dagligvarebransjen

Coop fortsetter suksessen i dagligvaremarkedet, og spesielt sterk er veksten for lavpriskjeden Extra. Coop fortsetter også å styrke sin markedsandel.

Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.

Det viser ferske til fra analysebyrået Nielsen. Kvartalsrapporten for dagligvarebransjen utvikling i tredje kvartal viser en fremgang på 0,6 prosentpoeng for Coop totalt, mens Extra er vekstvinner med 1,3 prosentpoeng høyere markedsandel. Målt i såkalt organisk salgsvekst (sammenlignbare butikker) har Extra økt salget med 4,7 prosent i hittil i år, fulgt av Coop-kjeden Obs med 3,5 prosent økning.

– Dette har vært nok et utrolig kvartal takket være alle de fantastiske ansatte i Coop. Samtidig har vi respekt for den sterke konkurransen i markedet og lener oss definitivt ikke tilbake, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.

Lavpriskjeden Extra var vekstvinner i 2016 og ligger an til å bli den raskest voksende enkeltkjeden også i 2017.

– Vinneroppskriften er enkel. Lave priser kombinert med et stort utvalg basert på det kunden vil ha. Vi åpnet butikk nummer 370 i forrige uke, og har stor tro på at den gode utviklingen fortsetter, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.

Alle Coops kjeder har høyere organisk vekst enn markedet og det er verdt å merke seg at supermarkedkjeden Coop Mega vokser med 1,0 prosent i et marked dominert av lavpriskjeder.

– Når utviklingen nå sammenlignes med den gode perioden vi opplevde i andre halvdel av fjoråret, er den organiske veksten desto mer imponerende. Ansatte i Coop, som hver dag setter kunden først i alt de gjør, sørger for at vi både får nye kunder og at de eksisterende stadig vender tilbake. I det siste kvartalet passerte vi også totalt 1,6 millioner medeiere, så det er mange som vil være med på vinnerlaget. Vi har fullt fokus på videre vekst og legger til rette for å åpne enda flere butikker fremover, sier Stokke.

Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.