Coop fortsatt på omdømmetoppen

Coop har nok en gang best omdømme blant dagligvarekjedene på Ipsos årlige omdømmeundersøkelse. Aller best inntrykk har de yngste kundene.
Coop Norge AS

Om lag åtte av ti spurte svarer at de har et godt eller meget godt inntrykk av Coop Norge i Ipsos omdømmeundersøkelse for 2016, som omfatter alle de store selskapene i Norge. Coop får fjerdeplass på totallisten, bak NRK, Tine og Vinmonopolet, og langt foran sine nærmeste dagligvarekonkurrenter.

- Vi setter kunden først i alt vi gjør. Derfor blir vi utrolig stolte når våre kunder, som også er våre eiere, gir en så fantastisk tilbakemelding på jobben våre dyktige ansatte gjør hver eneste dag, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.

Stokke mener det er spesielt gledelig at de yngre kundene har et særlig godt inntrykk av Coop. Han mener dette henger sammen med utviklingen som viser at hver tredje nye medeier i Coop er under 30 år. For få uker siden passerte Coop 1,6 millioner medeiere.

- Coop er en del av delingsøkonomien, og vi opplever at eierformen, der kundene eier butikken sammen og deler på overskuddet, særlig appellerer til yngre kunder. Samtidig stiller eierformen høye krav til at vi opptrer som en ansvarlig samfunnsaktør og lytter til våre medeiere. Det positive omdømmet tyder på at vi lykkes med dette, sier Stokke.

De gode resultatene fra Ipsos omdømmemåling for Coop er sammenfallende med resultatene fra tidligere omdømme- og kundetilfredshetsundersøkelser i 2017. I omdømmeanalysen Reptrak i april hadde Coop den kraftigste veksten noensinne. I Norsk Kundebarometer, som ble presentert i mai, hadde Coops lavpriskjeder Obs og Extra den høyeste veksten i kundetilfredshet blant dagligvarekjedene.

- Vi ser at de positive oppfatningene som folk har av Coop også resulterer i flere kunder og god vekst for våre butikker. Eksempelvis er vår lavpriskjede Extra den raskest voksende dagligvarekjeden i Norge også i 2017.

Coop Norge AS