Coop er vinneren!

Coop er vinneren i det norske dagligvaremarkedet og vokser med 1,52 prosentpoeng i markedsandel i 2016. Selv om kjeden har 28 færre butikker enn året før. Til sammenligning vokser konkurrenten Rema kun med 0,16 prosentpoeng til tross for 17 flere butikker i 2016. Extra er den enkeltkjeden som går mest frem med 3,6 prosentpoeng, mens Coops omsetning øker med hele 8,7 prosent.

-Det har vært et fantastisk år for Coop. Tallenes tale er klare, Coop er vinneren i det norske dagligvaremarkedet i 2016.
Vi har nylig utbetalt tidenes største kjøpeutbytte til våre mer enn 1,5 millioner medeiere, og nå kom altså tallene som viser at vi er vekstvinner.
Jeg er stolt av det vi har fått til og av den jobben som gjøres både ute i Samvirkelagene og i Fellesorganisasjonen, sier Geir Inge Stokke, Konsernsjef i Coop Norge SA.

Lavprismarkedet fortsetter å øke, og utgjør nå hele 65,1 prosent av totalmarkedet. Mye takket være Coops Extra-kjede som øker sin markedsandel med hele 3,6 prosentpoeng fra 2015 til 2016.
-Resultatene til Extra er formidable, og viser tydelig at vi har lykkes med kjedens strategi. Kundene vil ha stort utvalg til lave priser, sier Stokke.

Den totale veksten for Coop kommer til tross for at selskapet har 28 færre butikker enn året før. I den samme perioden har konkurrentene NorgesGruppen og Rema økt sin butikkmasse med henholdsvis 29 og 17 butikker.

-Dette viser hvor formidabel den organiske veksten i Coop har vært, og det er vi selvsagt veldig fornøyd med. Samtidig viser tallene at vi må etablere flere butikker om vi skal nå de vekstmålene vi har satt oss for fremtiden. Vi har derfor en offensiv plan for etableringer i årene som kommer, sier Geir Inge Stokke.

Dagligvarerapporten til Nielsen utgis årlig og viser de offisielle tallene for utviklingen i Dagligvarebransjen. Den totale omsetningen i det norske dagligvaremarkedet i 2016 var på drøyt 169 milliarder kroner, mot i overkant av 164 milliarder året før.