Coop er vinneren!
-Det har vært et fantastisk år for Coop. Tallenes tale er klare, Coop er vinneren i det norske dagligvaremarkedet i 2016.
Vi har nylig utbetalt tidenes største kjøpeutbytte til våre mer enn 1,5 millioner medeiere, og nå kom altså tallene som viser at vi er vekstvinner.
Jeg er stolt av det vi har fått til og av den jobben som gjøres både ute i Samvirkelagene og i Fellesorganisasjonen, sier Geir Inge Stokke, Konsernsjef i Coop Norge SA.
Lavprismarkedet fortsetter å øke, og utgjør nå hele 65,1 prosent av totalmarkedet. Mye takket være Coops Extra-kjede som øker sin markedsandel med hele 3,6 prosentpoeng fra 2015 til 2016.
-Resultatene til Extra er formidable, og viser tydelig at vi har lykkes med kjedens strategi. Kundene vil ha stort utvalg til lave priser, sier Stokke.
Den totale veksten for Coop kommer til tross for at selskapet har 28 færre butikker enn året før. I den samme perioden har konkurrentene NorgesGruppen og Rema økt sin butikkmasse med henholdsvis 29 og 17 butikker.
-Dette viser hvor formidabel den organiske veksten i Coop har vært, og det er vi selvsagt veldig fornøyd med. Samtidig viser tallene at vi må etablere flere butikker om vi skal nå de vekstmålene vi har satt oss for fremtiden. Vi har derfor en offensiv plan for etableringer i årene som kommer, sier Geir Inge Stokke.
Dagligvarerapporten til Nielsen utgis årlig og viser de offisielle tallene for utviklingen i Dagligvarebransjen. Den totale omsetningen i det norske dagligvaremarkedet i 2016 var på drøyt 169 milliarder kroner, mot i overkant av 164 milliarder året før.
Bilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom