Coop advarer mot spammeldinger

De siste dagene har mange av Coops kunder opplevd å få en SMS eller e-post om gratis gavekort og en pakke i butikk fra Coop. Det er ikke Coop som har sendt ut disse meldingene og Coop advarer mot å trykke på linkene i disse.
Her er en type melding flere av Coops kunder har fått de siste dagene.

– Dessverre er det noen som prøver å utnytte vårt gode navn og rykte og sender ut spammeldinger i vårt navn. Dersom du mottar denne mailen ber vi deg slette den, sier Silje Verlo Alisøy, kommunikasjonsrådgiver i Coop. – Vår sikkerhetsavdeling, i samarbeid med vår juridiske avdeling, har iverksatt tiltak for å identifisere hvem som står bak meldingene.

-Denne gangen ser det ut som at Coop er avsender av SMS-en, men dette er et svindelforsøk, sier Alisøy.

3 ting som kan tyde på at e-posten du får er spam

- Avsenders e-postadresse kommer ikke fra firmaet som de hevder er avsender. Ofte kommer e-posten fra merkelige mailadresser, i dette tilfellet kom den fra blant annet fra In Bramlet, Cathern Bottenfield og Burma Golonka.

- E-posten eller SMS-en innholder rettskrivningsfeil. I dette tilfellet var meldingen skrevet på godt norsk, og da er det vanskeligere å se at det er spam. Men ofte inneholder spammeldingen skrivefeil eller merkelige ord og formuleringer som kan tyde på at det er brukt Google Translate.

- Virker tilbudet for godt til å være sant – er det ofte det. De fleste spammeldinger vi ser går på gratis gavekort eller at man har vunnet en konkurranse man aldri har deltatt i.

Her er en type melding flere av Coops kunder har fått de siste dagene.