Coop advarer mot spammail

11.4.2016 14:09 | Coop Norge

De siste dagene har mange av Coops kunder opplevd å få en mail om gratis gavekort fra Coop. Det er ikke Coop som har sendt ut denne mailen og de som mottar mailen advares mot å trykke på linkene i den.

Dessverre er det noen som prøver å utnytte vårt gode navn og rykte og sender ut spammail i vårt navn. Dersom du mottar denne mailen ber vi deg slette den, sier Soner Sevin, sikkerhetssjef i Coop Norge Handel AS. – Vår sikkerhetsavdeling, i samarbeid med vår juridiske avdeling, har iverksatt tiltak for å identifisere hvem som står bak mailen.

Coop Norge har også inngått en samarbeidsavtale med NorSIS for å øke bevisstheten for IT-sikkerhet hos kundene sine.
  Vi oppfordrer kundene våre til å besøke www.norsis.no og lese gjennom anbefalingene du finner der, sier Sevin.

Coop oppfordrer også alle sine kunder til å være kritiske med hvilke linker man trykker på – både på mobil og nett.

3 ting som kan tyde på at mailen du får er spam

- Avsenders mailadresse kommer ikke fra firmaet som de hevder er avsender. Ofte kommer mailen fra merkelige mailadresser, i dette tilfellet kom den fra blant annet @byensbeste.no og @cooppromotions.no

- Mailen innholder rettskrivningsfeil. I dette tilfellet var mailen skrevet på godt norsk, og da er det vanskeligere å se at det er spam. Men ofte innholder spammailer skrivefeil eller merkelige ord og formuleringer som kan tyde på at det er brukt Google Translate.

- Virker tilbudet for godt til å være sant – er det ofte det. De fleste spammailer vi ser går på gratis gavekort eller at man har vunnet en konkurranse man aldri har deltatt i.