Compass Group åpner sin første svanemerkede måltidleveranse

Compass Group ved Eurest åpner nå sin første svanemerkede måltidleveranse. Leveransen gjelder to kantiner og en kaffebar hos Statkraft på Lilleaker i Oslo. Svanemerkingen er en del av Compass Groups satsing på en mer bærekraftig drift.

- Åpningen av vår første svanemerkede måltidleveranse er en viktig milepæl for oss i Compass Group, sier Kathinka Friis-Møller. Foto: Britt K. Andersen.

- Åpningen av våre første svanemerkede kantiner og kaffebar, hos Statkraft, er en viktig milepæl for oss i Compass Group, sier administrerende direktør Kathinka Friis-Møller.

Compass Group har hatt deler av renholdstjenesten svanemerket side 2012, og er blant leverandørene som har lovet å kutte matsvinn med 20 prosent innen 2020.

- Statkraft er en kunde som stiller store krav til leveransen, spesielt når det kommer til miljøvennlighet. Vi gleder oss over å kunne levere på dette, sier Friis-Møller.

Reduksjon av matsvinn er en viktig del av svanemerkingen. Compass Group har brukt de siste to årene på å utarbeide nye systemer mot svinn, der de i detalj kan måle miljøeffekten.

- Vi har hele tiden sterkt fokus på bærekraftig drift, og gjør forbedringer i hvert ledd. Svanemerkingen er et bevis på at vi er på rett vei, sier Friis-Møller.

Svanemerket er et offisielt nordisk miljømerke. Kravene til merket handler blant annet om redusert energibruk og prioritering av matvarer med mindre miljøpåvirkning.

Kathinka Friis-MøllerManaging Director i Compass Group

Kathinka Friis-Møller er øverste leder for Compass Group i Norge. Dette inkluderer merkenavnene Eurest, ESS, Medirest, Eurest Services og Eurest Kurs og Konferanse.

-Vi har hele tiden sterkt fokus på bærekraftig drift, og svanemerkingen er et bevis på at vi er på rett vei, sier administrerende direktør Kathinka Friis-Møller. Foto: Britt K. Andersen.

Compass Group er en verdensledende leverandør av måltidstjenester, FM og andre supporttjenester. De har en årsomsetning på 17,8 milliarder pund. Konsernet har over 500 000 ansatte i mer enn 50 land og er børsnotert i London. I Norge drives virksomheten under merkenavnene Eurest, Eurest Services, ESS, Medirest og Eurest Konferanse & Selskap. Compass Group har om lag 1500 ansatte i Norge, 1,7 milliarder kroner i omsetning og en landsdekkende tilstedeværelse.