Color Line

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet

Del
En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.
Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet.
Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet.

Rapporten «COVID-19-krisen, gjenreising og vekst for norsk reiselivsnæring» fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at turistene fra Norden og Tyskland representerer 20 prosent av omsetningen for juni, juli og august. Anbefalingene i rapporten baserer seg på regjeringens tilnærming om at land med relativt lik smitte i samme nærområde åpnes først, og viser til regjeringens planer om å vurdere åpning for fritidsreiser i Norden fra 15. juni. - En slik nordisk vurdering bør også inkludere Tyskland, som grenser til Danmark og har ferge-grense til Norge gjennom linjen Oslo-Kiel, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen.

Den tyske regjeringen vil trolig i dag vedta å oppheve reiserådet for 31 europeiske land inklusiv Norge fra 15 juni. Det allmenne reiserådet skal erstattes av spesifikke anvisninger med risikobeskrivelse for hvert enkelt land. Tyskland har i dag en smittesituasjon på linje med Danmark og Norge. - Den tyske reiselivsnæringen etterlyser derfor mer klarhet fra norsk side om innreiseregler og planer for åpning, og det hersker stor grad av forvirring blant turister, turoperatører og medier når tyskerne igjen kan reise til Norge, sier Mathisen.

Color Line er Norges største rederi i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til Norge. – Vi har et erfarent markedsapparat som kan bidra til å re-starte nærmarkedene våre raskt, men det forutsetter at vi snarlig får en konkret dato å forholde oss til, sier Helge Otto Mathisen.

Ved en grenseåpning vil Color Line følge de retningslinjer som gjelder for smittevern ved alle deler av reisen. Det er utviklet en smitteveileder for bransjen på oppdrag av EU-kommisjonen, samt at Color Line har utviklet en virsomhetsspesifikk smittevernveileder med utgangspunkt i den internasjonale smitteveilederen. Denne veilederen konkretiserer tiltak knyttet til arealbegrensninger, hygiene, kontaktreduksjon og avstandsbegrensninger. Skipene har store arealer, et erfarent, norsk mannskap, egen vektertjeneste og et trent, medisinsk personale for de største skipene. Color Line har også iverksatt et arbeid med DNV GL om verifisering av smitteverntiltakene. 

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister, norsk eierskap og med norsk hovedkontor. Selskapet har i dag nærmere 2 200 permitterte ansatte som følge av stengte grenser for passasjertrafikk.

Rapporten «COVID-19-krisen, gjenreising og vekst for norsk reiselivsnæring» fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge  ligger som vedlegg til pressemeldingen. Den kan også leses her 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her kan du se innslag fra TV2 Nyhetskanalen

Kontakter

Bilder

Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet.
Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet.
Last ned bilde
Rapporten «COVID-19-krisen, gjenreising og vekst for norsk reiselivsnæring» fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at turistene fra Norden og Tyskland representerer 20 prosent av omsetningen for juni, juli og august.
Rapporten «COVID-19-krisen, gjenreising og vekst for norsk reiselivsnæring» fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at turistene fra Norden og Tyskland representerer 20 prosent av omsetningen for juni, juli og august.
Last ned bilde
Ved en grenseåpning vil Color Line følge de retningslinjer som gjelder for smittevern ved alle deler av reisen. Det er utviklet en smitteveileder for bransjen på oppdrag av EU-kommisjonen, samt at Color Line har utviklet en virsomhetsspesifikk smittevernveileder med utgangspunkt i den internasjonale smitteveilederen
Ved en grenseåpning vil Color Line følge de retningslinjer som gjelder for smittevern ved alle deler av reisen. Det er utviklet en smitteveileder for bransjen på oppdrag av EU-kommisjonen, samt at Color Line har utviklet en virsomhetsspesifikk smittevernveileder med utgangspunkt i den internasjonale smitteveilederen
Last ned bilde
. - En slik nordisk vurdering bør også inkludere Tyskland, som grenser til Danmark og har ferge-grense til Norge gjennom linjen Oslo-Kiel, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen.
. - En slik nordisk vurdering bør også inkludere Tyskland, som grenser til Danmark og har ferge-grense til Norge gjennom linjen Oslo-Kiel, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen.
Last ned bilde

Dokumenter

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Følg pressemeldinger fra Color Line

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line effektiviserer deler av den operative driften på linjene Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel3.11.2022 11:30:15 CET | Pressemelding

Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søke å minimere antall overtallige gjennom omplassering til øvrige skip i flåten og ved tilbud om frivillige ordninger.

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 202230.8.2022 14:02:53 CEST | Pressemelding

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 2022 Color Lines driftsinntekter var på NOK 2,2 milliarder og driftsresultatet på NOK 238 millioner i første halvår 2022. Dette er på linje med et normalår til tross for pandemipåvirkning i starten av året, høye drivstoffpriser og prisstigning. Resultatet er drevet av positiv utvikling i etterspørsel, økte billettinntekter, gode kundeverdier og et stabilt fraktmarked.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye