Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Statsminister Daniel Günther i Schleswig-Holstein åpnet torsdag det første landstrømanlegget i Kiel havn. Anlegget er det første som Color Line tar i bruk utenlands. Fra før har selskapet sluttført et omfattende miljøprogram i de norske havnene som Color Line trafikker. Programmet startet i Oslo i 2011, fortsatte i Kristiansand i 2014 og i Larvik i 2016, med Sandefjord i august 2017.

Fra venstre: Norbert Brackmann, koordinator for den maritime industrien i regjeringen, Ulf Kämpfer, overborgermester i Kiel, konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal, direktør i Kiel Havn, Dr. Dirk Claus og statsminister i Schleswig-Holstein, Daniel Günther. Foto: Color Line / Frank Peter.

Landstrømanlegget gjør at de to cruiseskipene Color Fantasy og Color Magic kan slå av hjelpemotorene ved landligge. Landstrøm i Kiel vil kunne redusere de årlige utslippene av CO2 fra Color Line i Kiel med ca. 2 600 tonn. I tillegg vil utslippene av NOX, SOX og svevestøv gå betraktelig ned, noe som vil gi renere luft i Kiel, samtidig som støyen vil bli vesentlig redusert.

Samlet gir satsingen til Color Line på landstrøm i fem havner en reduksjon av CO2 med ca.10 000 tonn årlig.

- Schleswig-Holstein følger opp sin pionerrolle i sitt klimaarbeid. Delstatsregjeringen støtter derfor planene om å utvikle Kiel som en miljøvennlig havn og dermed gjøre sjøtransporten mer bærekraftig. Jeg er glad for at Color Line som det første rederiet i Kiel vil forsyne sine to skip ved Norwegenkai, sa statsminister Daniel Günther under åpningen av landstrømanlegget i Kiel.

Color Lines miljøstrategi preger rederiets satsinger. Selskapet har under bygging verdens største plug-in hybrid skip ved Ulstein verft, som i sommer vil bli satt inn på ruten Sandefjord-Strømstad. – Miljøinvesteringene er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Landstrømanlegget i Kiel er levert av Siemens, NG3 og Stadtwerke Kiel, og er et samarbeidsprosjekt med Schleswig-Holstein, Kiel by, Kiel havn og Color Line.

Color Line er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, og er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip registrert i norsk skipsregister og norsk hovedkontor.

Fakta om landstrøm

Foto: Color Line / Frank Peter
– Miljøinvesteringene er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Foto: Color Line / Frank Peter

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 400 årsverk i fire land. Årsomsetningen er vel NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 3,8 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer over 900 000 personbiler og ca. 182 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på syv skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Color Line – Oppstarten av Color Hybrid utsatt til 16. august5.8.2019 15:39:31 CESTPressemelding

Verdens største plug-in hybrid skip MS Color Hybrid ble levert fra Ulstein Verft torsdag 1. august. Skipet ankom Larvik søndag for gjennomføring av testprogram og øvrig klargjøring før skipet skal settes i ordinær drift. Vi opplever at skipet trenger lenger tid til gjennomføring av testprogrammet. Første seiling i ordinær rute blir derfor fredag 16. august kl 1000 fra Sandefjord med retur fra Strømstad kl 1340 i stedet for 9. august som tidligere annonsert.

Color Hybrid kåret til "Ship of the Year" 20194.6.2019 12:55:54 CESTPressemelding

- Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.