Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Statsminister Daniel Günther i Schleswig-Holstein åpnet torsdag det første landstrømanlegget i Kiel havn. Anlegget er det første som Color Line tar i bruk utenlands. Fra før har selskapet sluttført et omfattende miljøprogram i de norske havnene som Color Line trafikker. Programmet startet i Oslo i 2011, fortsatte i Kristiansand i 2014 og i Larvik i 2016, med Sandefjord i august 2017.

Fra venstre: Norbert Brackmann, koordinator for den maritime industrien i regjeringen, Ulf Kämpfer, overborgermester i Kiel, konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal, direktør i Kiel Havn, Dr. Dirk Claus og statsminister i Schleswig-Holstein, Daniel Günther. Foto: Color Line / Frank Peter.

Landstrømanlegget gjør at de to cruiseskipene Color Fantasy og Color Magic kan slå av hjelpemotorene ved landligge. Landstrøm i Kiel vil kunne redusere de årlige utslippene av CO2 fra Color Line i Kiel med ca. 2 600 tonn. I tillegg vil utslippene av NOX, SOX og svevestøv gå betraktelig ned, noe som vil gi renere luft i Kiel, samtidig som støyen vil bli vesentlig redusert.

Samlet gir satsingen til Color Line på landstrøm i fem havner en reduksjon av CO2 med ca.10 000 tonn årlig.

- Schleswig-Holstein følger opp sin pionerrolle i sitt klimaarbeid. Delstatsregjeringen støtter derfor planene om å utvikle Kiel som en miljøvennlig havn og dermed gjøre sjøtransporten mer bærekraftig. Jeg er glad for at Color Line som det første rederiet i Kiel vil forsyne sine to skip ved Norwegenkai, sa statsminister Daniel Günther under åpningen av landstrømanlegget i Kiel.

Color Lines miljøstrategi preger rederiets satsinger. Selskapet har under bygging verdens største plug-in hybrid skip ved Ulstein verft, som i sommer vil bli satt inn på ruten Sandefjord-Strømstad. – Miljøinvesteringene er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Landstrømanlegget i Kiel er levert av Siemens, NG3 og Stadtwerke Kiel, og er et samarbeidsprosjekt med Schleswig-Holstein, Kiel by, Kiel havn og Color Line.

Color Line er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, og er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip registrert i norsk skipsregister og norsk hovedkontor.

Fakta om landstrøm

Foto: Color Line / Frank Peter
– Miljøinvesteringene er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Foto: Color Line / Frank Peter

Color Line åpner ny fraktrute og dobler godskapasiteten sjøveien mellom Oslo og Kiel10.1.2019 15:00:00 CETPressemelding

10. januar seiler M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. - Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning, sa konsernsjef Trond Kleivdal under åpningsseremonien torsdag. Med satsingen på Color Carrier rendyrker Color Line ro-ro transport som nytt aktivitetsområde.

Color Line – 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid15.11.2018 14:21:45 CETAktuelt