Color Line

Color Line starter ny godslinje mellom Norge og Tyskland

Del

Color Line styrker frakt som forretningsområde og dobler kapasiteten for transport av gods mellom Norge og Tyskland. Selskapet har kjøpt ro-ro skipet M/S Finncarrier og planlegger å sette skipet i rute mellom Oslo og Kiel i januar 2019. Både Norge og EU prioriterer å flytte transport av gods fra vei til sjø og bane.

Finncarrier.Foto: Finnlines
Finncarrier.Foto: Finnlines

- Kjøpet av det nye godsskipet er godt tilpasset Color Lines miljøprofil, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Skipet er bygget i 1998 hos Fosen Yard, og fikk i 2016 installert rensesystem for eksos (scrubber), og vil gi et nytt og viktig bidrag for effektiv og miljøvennlig transport av gods sjøveien mellom Norge og Kontinentet.

- Etableringen av et separat ro-ro tilbud representerer et nytt aktivitetsområde for Color Line, og inngår i selskapets vekstambisjoner fra et norsk ståsted, sier konsernsjef Kleivdal. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Norge er en halvøy i Europa og Oslo er en av Europas raskest voksende byer med stort behov for miljøvennlig og effektiv transport av varer. Både Oslo havn og Kiel havn legger til rette for økt, miljøvennlig trafikk, og det nye skipet vil gjøre det mulig for mange vareeiere og transportører å velge sjøveien. – Med det nye ro-ro tilbudet vil Color Line bidra til å overføre store mengder godstransport fra vei til sjø, og vil være et attraktivt tilbud til import- og eksportindustrien, sier konsernsjef Trond Kleivdal. Det nye ro-ro skipet vil ha en kapasitet på 36 000 trailere årlig og vil gå mellom Oslo og Kiel seks ganger per uke med plass til 120 trailere per avgang. Det innebærer en dobling av godskapasiteten til Color Line direkte sjøveien mellom Kontinentet og Norge.

Color Line har vært et foregangsrederi på miljøsiden med byggingen av Norges første høyspente anlegg for landstrøm i Oslo i 2011. Rederiet har i dag etablert landstrøm i alle havner selskapet trafikkerer i Norge, og det arbeides for å etablere landstrøm også i Kiel. - Godstransport til sjøs forurenser mindre enn andre transportformer, og en moderne, miljøvennlig og effektiv havn er derfor et viktig klimatiltak, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Line har under bygging verdens største plug-in hybrid skip med levering fra Ulstein verft i mai 2019.


Fakta om MS Finncarrier:

Skipstype:      Ro-ro transportskip
Lanemeter:    1 775
Ytre mål:        Lengde 154,5 m, bredde 22,7 m, dypgående 6.95 m DWT: 8 853
Isklasse:        1A Super
Service fart:   20 knop
Byggeår:        1998
Verft:              Fosen Yard

Kontakter

Bilder

Finncarrier.Foto: Finnlines
Finncarrier.Foto: Finnlines
Last ned bilde
Finncarrier.Foto: Finnlines
Finncarrier.Foto: Finnlines
Last ned bilde
Finncarrier. Foto Finnlines
Finncarrier. Foto Finnlines
Last ned bilde

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 350 årsverk i fire land. Årsomsetningen er rundt NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 4 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer nærmere 900 000 personbiler og ca. 180 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på seks skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige.

Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Følg saker fra Color Line

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Color Line

Color Line åpner ny fraktrute og dobler godskapasiteten sjøveien mellom Oslo og Kiel10.1.2019 15:00:00 CETPressemelding

10. januar seiler M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. - Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning, sa konsernsjef Trond Kleivdal under åpningsseremonien torsdag. Med satsingen på Color Carrier rendyrker Color Line ro-ro transport som nytt aktivitetsområde.

Color Line – 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid15.11.2018 14:21:45 CETAktuelt

I dag markerte Color Line og Ulstein Verft offisielt startskuddet for utrustingen av verdens største plug-in hybrid skip. 300 verftsarbeidere er i gang om bord, og i desember blir det flere. Color Line har investert over 1,2 milliarder kroner i skipet. Byggingen gir ringvirkninger i form av nye arbeidsplasser, økt verdiskaping, samt at det gir teknologiske «spillovers» på andre deler av den maritime klyngen i Norge. Total sysselsettingseffekt er beregnet til ca 950 årsverk.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom