Color Line starter ny godslinje mellom Norge og Tyskland

Color Line styrker frakt som forretningsområde og dobler kapasiteten for transport av gods mellom Norge og Tyskland. Selskapet har kjøpt ro-ro skipet M/S Finncarrier og planlegger å sette skipet i rute mellom Oslo og Kiel i januar 2019. Både Norge og EU prioriterer å flytte transport av gods fra vei til sjø og bane.

Finncarrier.Foto: Finnlines

- Kjøpet av det nye godsskipet er godt tilpasset Color Lines miljøprofil, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Skipet er bygget i 1998 hos Fosen Yard, og fikk i 2016 installert rensesystem for eksos (scrubber), og vil gi et nytt og viktig bidrag for effektiv og miljøvennlig transport av gods sjøveien mellom Norge og Kontinentet.

- Etableringen av et separat ro-ro tilbud representerer et nytt aktivitetsområde for Color Line, og inngår i selskapets vekstambisjoner fra et norsk ståsted, sier konsernsjef Kleivdal. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Norge er en halvøy i Europa og Oslo er en av Europas raskest voksende byer med stort behov for miljøvennlig og effektiv transport av varer. Både Oslo havn og Kiel havn legger til rette for økt, miljøvennlig trafikk, og det nye skipet vil gjøre det mulig for mange vareeiere og transportører å velge sjøveien. – Med det nye ro-ro tilbudet vil Color Line bidra til å overføre store mengder godstransport fra vei til sjø, og vil være et attraktivt tilbud til import- og eksportindustrien, sier konsernsjef Trond Kleivdal. Det nye ro-ro skipet vil ha en kapasitet på 36 000 trailere årlig og vil gå mellom Oslo og Kiel seks ganger per uke med plass til 120 trailere per avgang. Det innebærer en dobling av godskapasiteten til Color Line direkte sjøveien mellom Kontinentet og Norge.

Color Line har vært et foregangsrederi på miljøsiden med byggingen av Norges første høyspente anlegg for landstrøm i Oslo i 2011. Rederiet har i dag etablert landstrøm i alle havner selskapet trafikkerer i Norge, og det arbeides for å etablere landstrøm også i Kiel. - Godstransport til sjøs forurenser mindre enn andre transportformer, og en moderne, miljøvennlig og effektiv havn er derfor et viktig klimatiltak, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Line har under bygging verdens største plug-in hybrid skip med levering fra Ulstein verft i mai 2019.

Fakta om MS Finncarrier:

Skipstype:      Ro-ro transportskip
Lanemeter:    1 775
Ytre mål:        Lengde 154,5 m, bredde 22,7 m, dypgående 6.95 m DWT: 8 853
Isklasse:        1A Super
Service fart:   20 knop
Byggeår:        1998
Verft:              Fosen Yard

Finncarrier. Foto Finnlines

Color Line – 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid15.11.2018 14:21Aktuelt

Color Hybrid – Norskbygget og miljøvennlig28.9.2018 15:15Aktuelt

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft. Allerede før skipet er bygget ferdig har Color Hybrid rukket å bli prisbelønt. Under åpningsseremonien av Nor-Shipping i fjor ble skipet kåret til vinner av «Next Generation Ship Award» som det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.