Color Line setter global miljøstandard

26. juli går jomfruturen for verdens største plug-in hybrid skip M/S Color Hybrid fra Sandefjord til Strømstad. Skipet, som bygges ved Ulstein Verft, setter global standard for miljøvennlige skip og representerer en betydelig fornyelse av shopping- og opplevelsestilbudet til reisende mellom Norge og Sverige.

Color Hybrid går fra Sandefjord klokken 10:00 og klokken 17:00 hver dag. Illustrasjon: Color Line

Grønn, smart og innovativt
Color Hybrid tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem mega watt timer lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området.

Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time. Skipet har i tillegg et varmereservoar på fem mega watt som utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Dette sammen med en optimal skrogkonstruksjon bidrar til å gjøre skipet energieffektivt og miljøvennlig.

Color Line legger til grunn for sine investeringer myndighetenes og det internasjonale samfunnets arbeid for å redusere klimagassutslipp. – Byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

En ny reiseopplevelse
Det nye skipet vil gi en bedre reiseopplevelse og setter en ny standard for komfort. Om bord blir det utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud med store butikker, og tre flotte spisesteder med et rikt utvalg av mat og drikke. På dekk vil det være et drivhus drevet av spill-varme. Her vil det blant annet dyrkes urter og grønnsaker som vil serveres om bord. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.

Investeringer i havnene
For å tilrettelegge for det nye skipet har det vært stor byggeaktivitet i havnene. Både i Strømstad og i Sandefjord er det gjort betydelige oppgraderinger. Det er bygget landramper for effektiv ombordkjøring, og kaiområdene er oppgradert blant annet med nye trappetårn og passasjertuber.

Pressemeldingen er vedlagt på engelsk
-----------------------------------------------------

Fakta om skipet finner du her

Ringvirkninger og andre samfunnseffekter for byggingen av Color Hybrid. Se rapporten fra Menon Economics

Booking og rutetider
Booking av reise på verdens største plug-in hybrid skip åpner onsdag 29. mai og gjøres via selskapets hjemmesider på www.colorline.no.

Fra Sandefjord: Color Viking vil gå fra Sandefjord klokken 07:00 og 13:30, og Color Hybrid klokken 10:00 og 17:00.

Fra Strømstad: Color Viking klokken 10:00 og 17:00, og Color Hybrid klokken 13:40 og 20:00.

Bilder av Color Hybrid kan også lastes ned fra Image Bank

Color Hybrid tar 2000 passasjerer og ca 500 bilder.
Horizon: Illustrasjon: Color Line
Skipet er lastet med moro for barn i alle aldre med flere lekerom, underholdningsspill og lekeområder ute på dekk. Illustrasjon: Color Line.
TaxFree Market. Illustrasjon: Color Line
Koster Buffet. Illustrasjon: Color Line
Åpent og moderne i det store TaxFree Markedet. Illustrasjon: Color Line
Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time.
Ca. 70% av leverandørene kommer fra den maritime klyngen i Norge. Foto: Brunvoll/Per Eide Studio.
Oppgradering i Strømstad havn. Foto: Color Line

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 400 årsverk i fire land. Årsomsetningen er vel NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 3,8 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer over 900 000 personbiler og ca. 182 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på syv skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Color Line – Oppstarten av Color Hybrid utsatt til 16. august5.8.2019 15:39:31 CESTPressemelding

Verdens største plug-in hybrid skip MS Color Hybrid ble levert fra Ulstein Verft torsdag 1. august. Skipet ankom Larvik søndag for gjennomføring av testprogram og øvrig klargjøring før skipet skal settes i ordinær drift. Vi opplever at skipet trenger lenger tid til gjennomføring av testprogrammet. Første seiling i ordinær rute blir derfor fredag 16. august kl 1000 fra Sandefjord med retur fra Strømstad kl 1340 i stedet for 9. august som tidligere annonsert.

Color Hybrid kåret til "Ship of the Year" 20194.6.2019 12:55:54 CESTPressemelding

- Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn10.5.2019 09:56:00 CESTPressemelding

Statsminister Daniel Günther i Schleswig-Holstein åpnet torsdag det første landstrømanlegget i Kiel havn. Anlegget er det første som Color Line tar i bruk utenlands. Fra før har selskapet sluttført et omfattende miljøprogram i de norske havnene som Color Line trafikker. Programmet startet i Oslo i 2011, fortsatte i Kristiansand i 2014 og i Larvik i 2016, med Sandefjord i august 2017.