Color Line setter global miljøstandard

26. juli går jomfruturen for verdens største plug-in hybrid skip M/S Color Hybrid fra Sandefjord til Strømstad. Skipet, som bygges ved Ulstein Verft, setter global standard for miljøvennlige skip og representerer en betydelig fornyelse av shopping- og opplevelsestilbudet til reisende mellom Norge og Sverige.
Color Hybrid går fra Sandefjord klokken 10:00 og klokken 17:00 hver dag. Illustrasjon: Color Line

Grønn, smart og innovativt
Color Hybrid tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Skipet er en plug-in hybrid, der batteriene på fem mega watt timer lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området.

Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time. Skipet har i tillegg et varmereservoar på fem mega watt som utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Dette sammen med en optimal skrogkonstruksjon bidrar til å gjøre skipet energieffektivt og miljøvennlig.

Color Line legger til grunn for sine investeringer myndighetenes og det internasjonale samfunnets arbeid for å redusere klimagassutslipp. – Byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

En ny reiseopplevelse
Det nye skipet vil gi en bedre reiseopplevelse og setter en ny standard for komfort. Om bord blir det utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud med store butikker, og tre flotte spisesteder med et rikt utvalg av mat og drikke. På dekk vil det være et drivhus drevet av spill-varme. Her vil det blant annet dyrkes urter og grønnsaker som vil serveres om bord. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.

Investeringer i havnene
For å tilrettelegge for det nye skipet har det vært stor byggeaktivitet i havnene. Både i Strømstad og i Sandefjord er det gjort betydelige oppgraderinger. Det er bygget landramper for effektiv ombordkjøring, og kaiområdene er oppgradert blant annet med nye trappetårn og passasjertuber.

Pressemeldingen er vedlagt på engelsk
-----------------------------------------------------

Fakta om skipet finner du her

Ringvirkninger og andre samfunnseffekter for byggingen av Color Hybrid. Se rapporten fra Menon Economics

Booking og rutetider
Booking av reise på verdens største plug-in hybrid skip åpner onsdag 29. mai og gjøres via selskapets hjemmesider på www.colorline.no.

Fra Sandefjord: Color Viking vil gå fra Sandefjord klokken 07:00 og 13:30, og Color Hybrid klokken 10:00 og 17:00.

Fra Strømstad: Color Viking klokken 10:00 og 17:00, og Color Hybrid klokken 13:40 og 20:00.

Bilder av Color Hybrid kan også lastes ned fra Image Bank

Color Hybrid tar 2000 passasjerer og ca 500 bilder.
Horizon: Illustrasjon: Color Line
Skipet er lastet med moro for barn i alle aldre med flere lekerom, underholdningsspill og lekeområder ute på dekk. Illustrasjon: Color Line.
TaxFree Market. Illustrasjon: Color Line
Koster Buffet. Illustrasjon: Color Line
Åpent og moderne i det store TaxFree Markedet. Illustrasjon: Color Line
Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time.
Ca. 70% av leverandørene kommer fra den maritime klyngen i Norge. Foto: Brunvoll/Per Eide Studio.
Oppgradering i Strømstad havn. Foto: Color Line

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Følg pressemeldinger fra Color Line

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line effektiviserer deler av den operative driften på linjene Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel3.11.2022 11:30:15 CET | Pressemelding

Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søke å minimere antall overtallige gjennom omplassering til øvrige skip i flåten og ved tilbud om frivillige ordninger.

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 202230.8.2022 14:02:53 CEST | Pressemelding

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 2022 Color Lines driftsinntekter var på NOK 2,2 milliarder og driftsresultatet på NOK 238 millioner i første halvår 2022. Dette er på linje med et normalår til tross for pandemipåvirkning i starten av året, høye drivstoffpriser og prisstigning. Resultatet er drevet av positiv utvikling i etterspørsel, økte billettinntekter, gode kundeverdier og et stabilt fraktmarked.