Color Line med landstrømanlegg i alle sine havner i Norge

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen åpnet lørdag 26. august Color Lines fjerde og siste landstrømanlegg i Norge. Med det nye landstrømanlegget i Sandefjord, har selskapet sluttført et omfattende miljøprogram i havnene. Programmet startet i Oslo i 2011, fortsatte i Kristiansand i 2014 og i Larvik i 2016, med avslutning i Sandefjord i august 2017. Samlet gir satsingen til Color Line på landstrøm i havnene en årlig besparelse av utslipp med 10 000 tonn CO2, som tilsvarer utslipp fra mer enn 5 000 biler.

Landstrømanlegget i Sandefjord er dimensjonert for både Color Viking og verdens største plug-in hybrid skip MS Color Hybrid. Når Color Hybrid settes i drift våren 2019, vil landstrøm-anlegget også fungere som en hurtiglader. - Skipet vil derfor ha full batteridrift inn- og ut fjorden til Sandefjord indre havn, og det vil ikke være utslipp til luft av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser verken i havnen eller i området langs fjorden, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Landstrømanlegget gjør at Color Viking kan slå av motorene ved landligge, og dermed redusere CO2 utslippet med 2 500 tonn i året. Dette tilsvarer utslippsmengden til 1 350 biler eller 300 bolighus i året. Samlet gir satsingen til Color Line på landstrøm i havnene en årlig besparelse på utslipp av 10 000 tonn CO2, som tilsvarer utslipp fra mer enn 5 000 biler.  Utslippene av NOX, SOX og svevestøv går betraktelig ned, noe som vil gi renere luft i byene. I tillegg vil støyen bli vesentlig redusert.

Color Lines miljøstrategi preger rederiets satsinger.– Investeringene bidrar til en mer lønnsom, bærekraftig og miljøvennlig drift, og Color Lines miljøsatsing er viktige bidrag og et skritt nærmere visjonen til norsk skipsfart om nullutslipp av skadelige stoffer, sier konsernsjef Kleivdal.

Color Line er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, og er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip registrert i norsk skipsregister, og med norsk eierskap og norsk hovedkontor.

Color Hotel Skagen fyller 50 år4.5.2018 08:57Aktuelt

1,03 millioner nordmenn reiser til Danmark hvert år. Det gjør Danmark til det nest mest besøkte landet for nordmenn, etter Sverige og foran Spania, ifølge de siste tallene fra Statistisk Sentralbyrås reiseundersøkelse. Mange av dem som besøker Danmarks nordligste punkt overnatter på Skagens største og eneste 4-stjerners hotell - Color Hotel Skagen. Hotellet er populært blant danskene, men ca. 40 000 nordmenn overnatter årlig på hotellet som i år fyller 50 år. I anledning jubileet inviteres det til «åpent hotell», konserter og konkurranser.