Color Line bygger nytt logistikksenter i Hirtshals

Color Line bygger et logistikksenter på totalt 18 000 m2 i Hirtshals. I tråd med Color Lines miljøprofil bygges senteret etter danske standarder og krav der bærekraftige løsninger er prioritert. Det første spadetaket tas fredag, og de første 9 400 m2 av bygget vil stå klare i september 2019.

Logistikksenter i Hirtshals, Danmark. Illustrasjon: Color Line

- Innkjøp til Color Lines seks skip ligger på ca 1 milliard NOK i året. Når vi nå får et hovedlager nært havnen i Hirtshals vil det vil bidra til effektivisering og økt kvalitet i alle ledd. Vi gleder oss til å få samlet logistikktjenestene, og med det sikre en fremtidsrettet utvikling av våre tjenester også på dette feltet, sier logistikksjef for Color Line i Danmark, Christian Krøldrup.

Color Line har siden sommeren 2014 arbeidet målrettet for å samle alle lagerenhetene under ett tak, og når senteret åpner høsten 2019, blir havnen i Hirtshals et viktig knutepunkt for selskapet. Årlig håndterer Color Lines avdeling for lager og logistikk mer enn 80 000 europaller med Food & Bevrages, non-food og tax-freevarer. Det nye senteret vil gi økt kapasitet, og nye digitale løsninger vil øke effektiviteten. Med nyetableringen av det topp moderne logistikksenteret stiller Color Line sterkt også for fremtidig vekst. Danmark og Hirtshals havn er viktig for Color Line, og satsingen bekrefter dette.

Utbyggingen vil foregå i tre faser der den første fasen inneholder bygninger til administrasjon, lager, kjøle- og fryserom. Fredag tar borgermester i Hirtshals, Arne Boelt, det første spadetaket i jorden der Color Lines logistikksenter vil ligge.

Color Line har vært et foregangsrederi på miljøsiden med byggingen av Norges første høyspente anlegg for landstrøm i Oslo i 2011. Rederiet har i dag etablert landstrøm i alle havner selskapet trafikkerer i Norge, og det arbeides for å etablere landstrøm også i Kiel. Color Line bygger verdens største plug-in hybrid skip, med levering fra Ulstein verft i mai 2019. I januar 2019 åpner selskapet en ny fraktrute mellom Oslo og Kiel, som er et viktig bidrag for å flytte gods fra vei til sjø.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Fakta om Color Lines logistikksenter i Hirtshals

• Mai 2018: Prosjektstart
• August 2018: Byggestart
• September 2019: Overlevering av bygget til Color Line
• Byggherre: Color Line Danmark A/S, Logistic Director Christian Krøldrup
• Byggherrerådgiver: Sweco Danmark A/S, Chefrådgiver Ole Møller Christensen
• Totalentreprenør: Amatech A/S, Prosjektdirektør Torben Knudsen
• Byggingen gjøres i henhold til danske bygge- og isoleringsstandarder (2020-krav) med fokus på reduksjon i energiforbruk ved bruk av isolasjon og solceller
• Innkjøpsvolum til rederiets skip ligger på ca 1 milliard norske kroner årlig

For informasjon om logistikksenteret, byggestart og arrangementet i Hirtshals fredag 17. august ta kontakt med Christian Krøldrup.

Christian Krøldrup, Logistikksjef, Color Line Danmark A/S
Telf.: + 45 99 56 2011, mobil.: +45 401 86 648

Color Hotel Skagen fyller 50 år4.5.2018 08:57Aktuelt

1,03 millioner nordmenn reiser til Danmark hvert år. Det gjør Danmark til det nest mest besøkte landet for nordmenn, etter Sverige og foran Spania, ifølge de siste tallene fra Statistisk Sentralbyrås reiseundersøkelse. Mange av dem som besøker Danmarks nordligste punkt overnatter på Skagens største og eneste 4-stjerners hotell - Color Hotel Skagen. Hotellet er populært blant danskene, men ca. 40 000 nordmenn overnatter årlig på hotellet som i år fyller 50 år. I anledning jubileet inviteres det til «åpent hotell», konserter og konkurranser.