Color Line

Color Hybrid – Norskbygget og miljøvennlig

Del

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft. Allerede før skipet er bygget ferdig har Color Hybrid rukket å bli prisbelønt. Under åpningsseremonien av Nor-Shipping i fjor ble skipet kåret til vinner av «Next Generation Ship Award» som det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.

Når en seksjon er heist på plass, bygges det et stilas for å kunne gi tilgang til de som skal sveise disse sammen, så kan en ny seksjon heises på plass. Slik fortsetter det til alle seksjonene er på plass og sveisearbeidet er ferdig. Bilde: Color Line
Når en seksjon er heist på plass, bygges det et stilas for å kunne gi tilgang til de som skal sveise disse sammen, så kan en ny seksjon heises på plass. Slik fortsetter det til alle seksjonene er på plass og sveisearbeidet er ferdig. Bilde: Color Line

Byggingen genererer arbeidsplasser

Color Line investerer over en milliard kroner i et nytt og miljøvennlig skip, og med bygging på norsk verft bidrar dette til økt sysselsetting og verdiskapning.

Når Color Line vel Ulstein Verft til bygginga av ‘Color Hybrid’, gir det store ringverknadar for underleverandørar og samarbeidspartnarar regionalt og nasjonalt. Berre på Ulstein Verft vil fleire hundre personar vere involverte i dette prosjektet. Kvar arbeidsplass i verftsindustrien genererer 5–6 arbeidsplassar i privat og offentleg sektor, noko som igjen skaper grunnlaget for ein levedyktig region, og ikkje minst gir betydelege skatteinntekter for stat og kommunar. 

Konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group

Prosjektleder for byggingen av skipet hos Color Line, Robin Tomren forteller at den maritime klyngen i Norge er verdensledende, og at 18 av 25 av de mest sentrale leverandørene til skipet er norske. Hovedmotorer, propeller, gir, batterier og tavler er noen av komponentene som blir produsert i Norge. Jotun, Kongsberg Maritime, Fosen Yard, Rolls Royce, Brunvoll, Telenor Maritime og Siemens er store underleverandører til Ulstein Verft og Color Line. Byggingen ved verftet på Sunnmøre skaper arbeidsplasser beregnet til omtrent 950 årsverk. Samlet verdiskapingseffekt er ifølge en rapport fra Menon 840 millioner kroner.

Skroget nærmer seg ferdigstillelse! (Video fra verftet)

Skroget er straks komplett

Skroget til Color Hybrid består av totalt 14 «grand blocks», som er store, ferdigbygde klosser av stål. Disse settes sammen som legoklosser og blir montert sammen én etter én. I august og september har det vært høy aktivitet, og alle seksjonene er heist på plass i tørrdokken. Skroget er snart komplett og byggingen går som planlagt.

Prosjektleder Robin Tomren forteller om seksjon 3 som er maskinrom, batterirom, kontrollrom og bildekk, og at seksjon 11 inneholder øvre bildekk, og det som skal bli lyse og moderne publikumsområder som resepsjon, Plaza, bistro, uteservering og soldekk. I seksjon nummer 13 blir det en lekker klesbutikk, taxfree og mulighet til å få seg litt mat under overfarten mellom Sandefjord og Strømstad. Konturene av et stort soldekk kan også anes. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer, sier Tomren. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.

Batteripakkene gir miljøgevinst

Ved kontraktsinngåelse var batteripakken om bord 5MWh, og er den største i verden av sitt slag. Batteripakken bygges på en helt ny fabrikk for marine batterier Siemens har bygget i Trondheim. Når skipet ligger til kai i Sandefjord vil det lade batteriene med landstrøm forsynt fra ren vannkraft. Utviklingen av Li-On batterisystemene spesifikt for skip de siste årene, muliggjør seiling på strøm fra fornybar energi med en hastighet på 12 knop i opptil en time. Batteripakken om bord veier mellom 65-70 tonn, og er trykt plassert i to separate batterirom.

Miljøgevinstene ved å bruke batterier og elektrisitet om bord er mange:

  • Energibruken går fra forurensende til «ren» energi, og reduserer forbruket av diesel.
  • Utslipp av CO2, NOx, SOX og partikler blir redusert.
  • Bruk av batterier as «spinning» reserve bidrar til besparelse av drivstoff og redusert forurensing, fordi det ikke lenger er behov for å starte opp en ny motor ved manøvrering, eller i trangt farvann.
  • Eliminerer, eller reduserer betraktelig utslipp på enkelte ruter.
  • Batteriene kan lades umiddelbart når de er tilkoblet landstrøm.

I tillegg til å seile mer klimavennlig er det tilrettelagt for effektiv og god avfallshåndtering (WHR) om bord med avlevering til fremtidig biokraftverk, som igjen produserer kraft og varme. Det legges også opp til mye gjenbruk av varme- og kuldeenergi om bord.

Color Hybrid vil ta 2000 passasjerer, og ha en besetning på rundt 100 personer. Om bord er det plass til 500 biler. Skipet får en lengde på 160 meter og blir 27,1 meter bredt. Skipet bygges til Norsk Ordinært Skipsregister, skal føre norsk flagg og ha norsk besetning.

Kontakter

Bilder

Når en seksjon er heist på plass, bygges det et stilas for å kunne gi tilgang til de som skal sveise disse sammen, så kan en ny seksjon heises på plass. Slik fortsetter det til alle seksjonene er på plass og sveisearbeidet er ferdig. Bilde: Color Line
Når en seksjon er heist på plass, bygges det et stilas for å kunne gi tilgang til de som skal sveise disse sammen, så kan en ny seksjon heises på plass. Slik fortsetter det til alle seksjonene er på plass og sveisearbeidet er ferdig. Bilde: Color Line
Last ned bilde
Når en seksjon er heist på plass, bygges det et stilas for å kunne gi tilgang til de som skal sveise disse sammen, så kan en ny seksjon heises på plass. Slik fortsetter det til alle seksjonene er på plass og sveisearbeidet er ferdig. Bilde: Color Line
Når en seksjon er heist på plass, bygges det et stilas for å kunne gi tilgang til de som skal sveise disse sammen, så kan en ny seksjon heises på plass. Slik fortsetter det til alle seksjonene er på plass og sveisearbeidet er ferdig. Bilde: Color Line
Last ned bilde
8. september ble baugrampen åpnet. Bilde: Color Line
8. september ble baugrampen åpnet. Bilde: Color Line
Last ned bilde
Illustrasjon: Color Line
Illustrasjon: Color Line
Last ned bilde

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 350 årsverk i fire land. Årsomsetningen er rundt NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 4 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer nærmere 900 000 personbiler og ca. 180 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på seks skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige.

Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Følg saker fra Color Line

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Color Line

Color Line – 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid15.11.2018 14:21Aktuelt

I dag markerte Color Line og Ulstein Verft offisielt startskuddet for utrustingen av verdens største plug-in hybrid skip. 300 verftsarbeidere er i gang om bord, og i desember blir det flere. Color Line har investert over 1,2 milliarder kroner i skipet. Byggingen gir ringvirkninger i form av nye arbeidsplasser, økt verdiskaping, samt at det gir teknologiske «spillovers» på andre deler av den maritime klyngen i Norge. Total sysselsettingseffekt er beregnet til ca 950 årsverk.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom