Color Hotel Skagen fyller 50 år

1,03 millioner nordmenn reiser til Danmark hvert år. Det gjør Danmark til det nest mest besøkte landet for nordmenn, etter Sverige og foran Spania, ifølge de siste tallene fra Statistisk Sentralbyrås reiseundersøkelse. Mange av dem som besøker Danmarks nordligste punkt overnatter på Skagens største og eneste 4-stjerners hotell - Color Hotel Skagen. Hotellet er populært blant danskene, men ca. 40 000 nordmenn overnatter årlig på hotellet som i år fyller 50 år. I anledning jubileet inviteres det til «åpent hotell», konserter og konkurranser.

Hotellets opprinnelse
For 50 år siden bygget Svend Stuhr et boligkvarter som inkluderte Skagens største hotel – Hotel Skagen. Hans visjonære planer om å bygge et nytt feriesenter i Skagen var det imidlertid opprinnelig hans far, Immanuel Stuhr, som hadde lansert. Stuhr var en nordjysk fabrikkeier og argentinsk visekonsul. Han døde imidlertid før byggingen startet, og det ble derfor hans sønn som overtok og fullførte prosjektet. Opprinnelig huset hotellet også Galathea-kroen, som underholdt besøkende med levende musikk hver eneste kveld.

Color Line tar over
I 1996 tok Color Line AS over hotellet og endret navnet til Color Hotel Skagen. Hotellet er i dag Skagens største og eneste fire-stjernes hotell. Til jubileumsåret har store deler av hotellet blitt pusset opp, og hotellet fremstår helhetlig, delikat og moderne.  Å gi gjestene gode opplevelser har vært underliggende i de stadige oppgraderingene av hotellet.

Skagen
Hotellet ligger i naturskjønne omgivelser mellom gamle Skagen og sentrum, i et av Danmarks vakreste landskaper. Hotellet er derfor et godt utgangspunkt for å besøke de flotte strendene i området, samt til utendørsaktiviteter som sykling og løping.

Jubileumsåret
Det er planlagt arrangementer gjennom hele året. Programmet åpnet med «åpent hotell» 22. april, og 3. mai er det offisiell markering av jubileet, etterfulgt av jubileumskonserter 4.-5. mai. Konsernsjef Trond Kleivdal, fra Color Lines hovedkontor i Oslo, vil delta i markeringen.