Color Hotel Skagen fyller 50 år

1,03 millioner nordmenn reiser til Danmark hvert år. Det gjør Danmark til det nest mest besøkte landet for nordmenn, etter Sverige og foran Spania, ifølge de siste tallene fra Statistisk Sentralbyrås reiseundersøkelse. Mange av dem som besøker Danmarks nordligste punkt overnatter på Skagens største og eneste 4-stjerners hotell - Color Hotel Skagen. Hotellet er populært blant danskene, men ca. 40 000 nordmenn overnatter årlig på hotellet som i år fyller 50 år. I anledning jubileet inviteres det til «åpent hotell», konserter og konkurranser.

Hotellets opprinnelse
For 50 år siden bygget Svend Stuhr et boligkvarter som inkluderte Skagens største hotel – Hotel Skagen. Hans visjonære planer om å bygge et nytt feriesenter i Skagen var det imidlertid opprinnelig hans far, Immanuel Stuhr, som hadde lansert. Stuhr var en nordjysk fabrikkeier og argentinsk visekonsul. Han døde imidlertid før byggingen startet, og det ble derfor hans sønn som overtok og fullførte prosjektet. Opprinnelig huset hotellet også Galathea-kroen, som underholdt besøkende med levende musikk hver eneste kveld.

Color Line tar over
I 1996 tok Color Line AS over hotellet og endret navnet til Color Hotel Skagen. Hotellet er i dag Skagens største og eneste fire-stjernes hotell. Til jubileumsåret har store deler av hotellet blitt pusset opp, og hotellet fremstår helhetlig, delikat og moderne.  Å gi gjestene gode opplevelser har vært underliggende i de stadige oppgraderingene av hotellet.

Skagen
Hotellet ligger i naturskjønne omgivelser mellom gamle Skagen og sentrum, i et av Danmarks vakreste landskaper. Hotellet er derfor et godt utgangspunkt for å besøke de flotte strendene i området, samt til utendørsaktiviteter som sykling og løping.

Jubileumsåret
Det er planlagt arrangementer gjennom hele året. Programmet åpnet med «åpent hotell» 22. april, og 3. mai er det offisiell markering av jubileet, etterfulgt av jubileumskonserter 4.-5. mai. Konsernsjef Trond Kleivdal, fra Color Lines hovedkontor i Oslo, vil delta i markeringen.

Foto: Color Line

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 400 årsverk i fire land. Årsomsetningen er vel NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 3,8 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer over 900 000 personbiler og ca. 182 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på syv skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Color Hybrid kåret til "Ship of the Year" 20194.6.2019 12:55:54 CESTPressemelding

- Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn10.5.2019 09:56:00 CESTPressemelding

Statsminister Daniel Günther i Schleswig-Holstein åpnet torsdag det første landstrømanlegget i Kiel havn. Anlegget er det første som Color Line tar i bruk utenlands. Fra før har selskapet sluttført et omfattende miljøprogram i de norske havnene som Color Line trafikker. Programmet startet i Oslo i 2011, fortsatte i Kristiansand i 2014 og i Larvik i 2016, med Sandefjord i august 2017.

Color Line åpner ny fraktrute og dobler godskapasiteten sjøveien mellom Oslo og Kiel10.1.2019 15:00:00 CETPressemelding

10. januar seiler M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. - Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning, sa konsernsjef Trond Kleivdal under åpningsseremonien torsdag. Med satsingen på Color Carrier rendyrker Color Line ro-ro transport som nytt aktivitetsområde.