Colombiakonferanse: Sammen for fred

Dagen før Colombias president Juan Manuel Santos mottar Nobels fredspris, inviterer norske organisasjoner til konferanse om rollen sivilsamfunnet spiller for å sikre fred og rettferdighet i Colombia.

Fredag 9. desember klokka 10.00 -16.00 arrangeres konferansen «Sammen for fred i Colombia» i Oslo Kongressenter Folkets Hus, Sal B. Her vil representanter for norske og colombianske organisasjoner og sivilsamfunn delta.

Media er velkommen, og kan ta kontakt med Mona Wærnes (tlf: 97 00 15 34) eller Ingebjørg Sørenes (tlf 92 23 18 61) i Norsk Folkehjelp for intervjuavtaler.

Konferansen arrangeres av Colombiaforum, som er et nettverk som består av over 20 norske organisasjoner som jobber med Colombia. Colombiaforum har fulgt fredsforhandlingene i Havanna tett de siste fire årene, og har årlig invitert colombianske og internasjonale aktører til Norge for å analysere og diskutere fremdriften i fredsprosessen.

Bare i år har over 70 menneskerettighetsaktivister blitt drept i Colombia samtidig som president Santos har forhandlet om fred. Varig fred i Colombia krever inkludering av sivilsamfunnet.

Dagen før fredsprisutdelingen inviterer vi til samtale og debatt for å vise vår støtte og solidaritet med det colombianske folk som kjemper for fred og menneskerettigheter i landet. For fredsprosessen fortsetter i Colombia, ikke minst på grasrota.

Tema for konferansen er den pågående fredsprosessen og rollen sivilsamfunnet spiller for å sikre fred og rettferdighet. Mens president Santos mottar fredsprisen, er utfallet av fredsprosessen fortsatt svært usikkert.

Det er derfor viktig at det norske og det internasjonale samfunnet holder frem sin støtte til fredsprosessen i Colombia. På samme tid er sivilsamfunnets rolle svært viktig, og organisasjonene må få handlingsrommet de trenger for å kunne delta. Deres arbeid for fred med sosial rettferdighet er under sterkt press på grunn av den pågående bølgen av aggresjon, trusler og drap på freds- og menneskerettighetsforkjempere i landet. Angrepene må stanse, og colombianske myndigheter må garantere for det sivile samfunnets innflytelse og deltakelse i fredsprosessen. En varig og rettferdig fred skapes nedenfra, så fredsprosessen er avhengig av å ha med grasrota på laget.

Programmet ligger vedlagt. For mer informasjon, se arrangementes Facebookside.