Coca-Cola skifter ut fossile firmabiler
Norsk elbil-politikk har utmerket seg internasjonalt. Coca-Cola European Partners følger opp med en stor elbilsatsing i Norge, og investerer i 100 elbiler av typen Opel Ampera-e. Med dette blir selskapet blant de første til å bytte ut store deler av sin fossile firmabilpark med elbiler. I tillegg gjør økningen i bruk av elbil blant medarbeiderne at selskapet også investerer i 176 ladestasjoner ved hovedkontoret på Lørenskog.
– I vårt selskap er vi det første markedet som legger om firmabilordningen til å gjelde elbiler. Prosjektet vekker stor interesse internasjonalt, forteller Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca-Cola European Partners Norge.
Gode miljøtiltak er god business
Besparelsene ved omleggingen er positive både for miljøet og for økonomien. Selskapets klimautslipp reduseres med rundt 300 tonn Co2 i året, når 100 selgere tar i bruk elektriske biler.
– Vi gjennomfører denne elbilsatsingen fordi det er riktig for miljøet, og fordi dagens elbilpolitikk gjør det gunstig økonomisk – både for selskapet og for de ansatte. Gjennom vår deltakelse i klimanettverket Norge 203040 ser vi at flere store aktører i næringslivet tenker i samme retning. I tillegg ser vi at medarbeiderne ønsker og forventer at vi tar slike grep, understreker Rømmerud.
Det settes også opp ladepunkter hjemme hos medarbeiderne; det firmabilen bruker av strøm betales av selskapet.
– Fremover vil vi i så stor grad som mulig utelukkende investere i elbiler til resten av selgerne våre, for å redusere utslippene ytterligere, sier Rømmerud.
Håper politikerne tilrettelegger
Nå håper Coca-Cola at politikerne fortsetter å legge til rette med god miljøpolitikk.
– Dette er et godt eksempel på at næringslivet viser vei når politikerne legger til rette med god miljøpolitikk. Vi håper at politikerne gjør det samme på andre områder, slik at det lønner seg å ta miljøvennlige valg, avslutter Rømmerud.
Også Miljøstiftelsen ZERO er opptatt av at politikerne gjør det enkelt for næringslivet å ta gode miljøvalg.
– At et stort selskap som Coca-Cola velger elbiler er positivt, og et tydelig tegn på at næringslivet er i gang med å fase ut bensin- og dieselbiler. For å sikre at flere følger etter Coca-Cola må bilbransjen få opp leveringstakten av elbiler, og politikerne må sørge for at rammebetingelsene er slik at det alltid lønner seg å velge elbil fremfor bensin og diesel, sier Marius Holm, leder i Miljøstiftelsen ZERO.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Coca-Cola skifter ut fossile firmabilerVideokanal
Nøkkelord
Bilder
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom