Coca-Cola øker ambisjonene på flasker av 100% resirkulert plast - satser stort i Skandinavia
Coca-Cola lanserte i høst målet om at alle flasker som selskapet produserer i Vest-Europa skal lages av 100 prosent resirkulert eller fornybar plast1. Nå blir Sverige det første landet hvor Coca-Cola går over til å bruke flasker laget av 100 prosent resirkulert plast1 på all lokal produksjon. Endringen gjennomføres i første kvartal 2020, og omfatter 40 ulike varianter av de globale merkevarene Coca-Cola, Fanta og Sprite samt det skandinaviske vannmerket Bonaqua.
Når man i 2020 går over til kun å bruke resirkulert materiale betyr det en reduksjon i bruken av ny plast på rundt 3 500 tonn per år – det tilsvarer en nedgang i Co2-utslippene på 25 prosent.
Norge fortsetter sin satsning
I Norge har Coca-Cola brukt resirkulert og fornybart materiale1 i flaskene siden 2010, og i dag har alle produktene som produseres lokalt, 25 prosent resirkulert plast. Målet er å følge i fotsporene til Sverige, og selskapet starter med å ta i bruk flasker av 100 prosent resirkulert materiale for vannmerkene Telemark by Bonaqua og Smartwater.
– Det de gjør i Sverige er utrolig inspirerende. Det er ikke tilfeldig at dette skjer i Skandinavia, hvor vi har verdens beste pantesystemer. Her til lands har vi krevende rammebetingelser, som gjør at overgangen vil ta litt lenger tid – men vi kommer etter. Neste år tar vi et steg videre i Norge, og bytter til 100% resirkulert plast1 på vannflaskene våre, sier Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca-Cola European Partners Norge AS.
Samlet sett betyr den norske satsningen på resirkulert plast en årlig besparelse på 1700 tonn ny plast. Det inkluderer vannflasker laget av 100 prosent resirkulert plast1, samt flasker med 25 prosent resirkulert materiale i hele brusporteføljen - sammenlignet med en portefølje hvor alle flasker er laget av ny plast.
1. 100 % resirkulert plast for PET (eksklusiv etikett og kork)
Nøkkelord
Kontakter
Per Hynne, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola European Partners Norge AS
phynne@cokecce.com
mob: 95 13 63 22
Frida Keane, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola AS
keane@coca-cola.com
mob: +46 72 1470240
Bilder
Dokumenter
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom