Coca-Cola Norge frikjent i MFU
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage på en kampanje for Fanta fra Coca-Cola Norge AS. Klageren mente at bruk av influencerne Noobwork og Hanna Martine i en kampanje som hadde en konkurranse, måtte anses å være markedsføring særskilt rettet til barn.
MFU vurderer at kampanjefilmen med konkurranse ikke er i strid med MFUs retningslinjer. Utvalget har i sin vurdering lagt vekt på ulike forhold. Kjøp av målgrupper og aldersgrense for konkurranse er over 16 år, i tillegg til at Fanta er et produkt som ikke er særlig rettet mot barn. MFU vurderer at selv om de aktuelle influencerne har en viss appell til barn under 13 år, synes ikke kampanjen som helhet særlig rettet til barn. Klageren har derfor ikke fått medhold i sin klage.
Vedtaket er enstemmig.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asDokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
Leos Lekeland ble i 2023 felt for Halloween kampanjen i 202213.3.2024 10:28:46 CET | Pressemelding
Leos Lekeland har i flere år gitt uttrykk for at de skal slutte med disse kampanjene.
MFU fattet vedtak mot Egon restauranter i 20239.2.2024 16:18:19 CET | Pressemelding
Begge ble felt for markedsføringsaktiviteter i strid med MFUs retningslinjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom