Coca-Cola European Partners publiserer bærekraftsrapport

Coca-Cola European Partners (CCEP) lanserte i går bærekraftsrapporten for 2018 som presenterer resultatene fra 2018. Rapporten gir en oppdatering på fremdriften Coca-Cola European Partners har hatt i forhold til This is Forward, som er bærekraftsplanen selskapet har hatt sammen med The Coca-Cola Company i Vest-Europa siden 2017.

Oslo, 8. mai 2019

Bærekraftsrapporten viser at CCEP har

• Fortsatt med sikre at emballasjen er bærekraftig. I 2018 var 98% av CCEPs emballasje resirkulerbar, og 27,6% av plasten vi brukte i våre flasker var resirkulert.
• Redusert sukkerinnholdet i drikkene med 24% (Norge) siden 2010 - det vil si at de har oppnådd målet om 10% sukkerreduksjon to år før tiden. I tillegg er 45% av produktene som ble solgt i 2018 lavkalori eller uten sukker.
• Redusert de absolutte klimagassutslippene i sin kjernevirksomhet med 50,64% og utslippene over verdikjeden vår med 29,7% per liter siden 2010.
• Redusert det totale vannforbruk med 11,25% siden 2010 og tilført 141% av vannet som ble brukt der det ble hentet fra områder med vannutfordringer

For å markere første året med This is Forward lanserte CCEP i november 2018 en ny frivillighetspolicy som gjør at alle ansatte kan bruke to betalte arbeidsdager for å jobbe frivillig med veldedighet eller en god sak.

Selskapet annonserte også en ny strategisk investering for å kjøpe 100% resirkulert PET fra Loop Industries for å akselerere økt bruk av resirkulert materiale i sine flasker og et partnerskap med TerraCycle og Carrefour for å prøve en ny sirkulær gjenbruksmodell.

Utgivelsen av bærekraftsrapporten følger den nylige publiseringen av CCEPs integrerte rapport fra 2018, som delte fremskritt på virksomhetenes bærekraftforpliktelser ved siden av sine finansielle resultater.
Damian Gammell, CEO i CCEP, løfter frem følgende:
"Vi ønsker å være en positiv bidragsyter - for mennesker og for planeten vår. Det er derfor avgjørende at bærekraft støtter alle deler av måten vi driver vår virksomhet på.

«This is Forward, vår bærekraftsplan, er vår plattform som sikrer fremgang på de områdene der vi kan påvirke mest, og som våre ansatte og interessenter er mest.

«Jeg er stolt av fremdriften i forhold til våre bærekraftsmål, spesielt at vi har klart å oppnå tre av våre mål, to år foran skjema. Dette inkluderer: redusere sukkerinnholdet i våre drikker med over 10% siden 2010, kjøpe 100% fornybar elektrisitet og redusere våre klimagasser med 50%.

"Vi vet imidlertid at det fortsatt er mye mer vi kan gjøre - og vi kan absolutt ikke gjøre dette alene. Vi fortsetter å lytte til og samarbeide med våre interessenter for å gjøre konkrete endringer som bidrar til å skape en bedre fremtid for vår virksomhet, for mennesker og for planeten vår. "

Bærekraftsrapporten er kun tilgjengelig på  CCEPs nettside, og der du kan se flere av våre resultater.