Coca-Cola Enterprises Norge kjøper Sodexo’s kaffevirksomhet i Norge - Styrker sin posisjon som den ledende operatøren i bedriftskaffemarkedet
– l løpet av de siste årene har vår kaffevirksomhet vokst kraftig, senest i 2015 hadde vi en vekst på 64 prosent. Årsaken til dette er at vi tilbyr kaffe av høy og stabil kvalitet, det beste salgsteamet, sterke kunderelasjoner og har Norges største tekniske avdeling, sier Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca-Cola Enterprises Norge.
Ledende kaffeoperatør
Med merkevaren CHAQWA® har CCEN vært gjennom en fantastisk reise i løpet av de siste årene, og hadde i 2015 en vekst på 64 prosent i volum totalt. I dag har selskapet 7 000 kaffemaskiner utplassert på norske arbeidsplasser og hotel- og restaurantbransjen, og med oppkjøpet av Sodexo’s kaffevirksomhet, øker dette antallet med over 2000 maskiner. Den formelle overtakelsen vil skje 1. september 2016.
Norge ligger på topp 3 når det gjelder kaffekonsum i Europa, og nordmenn drikker 12 millioner kopper med kaffe hver dag. Rundt 30 prosent av disse kaffekoppene drikker vi på jobb. Dette markedet består i dag av syv hovedaktører som står for godt over halvparten av all kaffe som nordmenn drikker på jobb. Med merkevaren CHAQWA® er CCEN i dag den ledende operatøren innenfor jobbmarkedet, og tilbyr kaffe, kaffemaskiner og teknisk service til norske arbeidsplasser.
En perfekt match
CCEN har investert betydelig i kaffevirksomheten de seneste årene, og har nå etablert en solid plattform for videre vekst. Kaffevirksomheten til Sodexo var en perfekt match for CCEN på grunn av den sterke kundebasen, kompetente medarbeidere og deres driftsmodell.
– Dette er en milepæl i vår kaffereise. Nå får vi muligheten til å tilby vår kvalitetskaffe og høye servicenivå til flere kunder. Coca-Cola systemet ser til Norge når de nå satser på CHAQWA® i andre land. Dette oppkjøpet styrker vår posisjon ytterligere og vi ser veldig positivt på framtiden til vår kaffevirksomhet, konkluderer Rømmerud.
For Sodexo er dette en mulighet til å fokusere på deres kjerneaktiviteter.
– Dette er et strategisk grep fra vår side. Coca-Cola Enterprises Norge kan med sin posisjon videreutvikle denne delen av vår virksomhet da dette er et viktig satsningsområde for dem, mens vi kan fortsette å fokusere på det som er vår kjerneaktivitet, å levere integrerte “Quality of life”-tjenester til våre kunder, sier Thomas Havnegjerde, administrerende direktør i Sodexo Norge.
CCEN har i dag 90 medarbeidere som arbeider med kaffemarkedet, innenfor salg, utvikling og tekniske løsninger. Med oppkjøpet av Sodexo vil kaffevirksomheten vokse ytterligere.
Nøkkelord
Kontakter
Mette Vinther TalbergKommunikasjonssjef
Tel:+47 996 96 982mvinther@cokecce.comPer HynneKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 951 36 322phynne@cokecce.comBilder
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom