CO2-fangst er nøkkelen til karbonnøytral betong

Norge og Norcem viser lederskap innen karbonfangst og –lagring. Norcem har i fem år samarbeidet tett med institusjoner og fagmiljøer om forskning og konseptstudier, og forberedt fullskala karbonfangst ved vår sementfabrikk i Brevik i Telemark. Dersom Stortinget velger å støtte vårt prosjekt, vil vi bli verdens første sementfabrikk med fullskala karbonfangst.

Håper på fullskala CO2-fangst ved Norcem Brevik

- Betong er og forblir et svært viktig og nødvendig byggemateriale, sa Giv Brantenberg, administrerende direktør i Norcem og HeidelbergCement Northern Europe i sitt innlegg på Byggedagene.

- Vi har en visjon om nullutslipp av CO2 fra betongprodukter innen 2030,sett over et livsløpsperspektiv. For å oppnå visjonen må vi fange CO2 fra sementproduksjonen, sa Giv Brantenberg.

- Det er bred enighet om at karbonfangst og lagring er en del av det grønne skiftet; det er et globalt miljøtiltak og er helt nødvendig skal man nå målene i Paris-avtalen.

CO2-fangstprosjektet ved sementfabrikken Norcem Brevik er særlig godt egnet med henblikk på skalerbarhet, beliggenhet og muligheten for teknologioverføring til europeisk sementindustri som alene står for dobbelt så store utslipp som hele Norge.

- Dersom Stortinget velger å støtte karbonfangstprosjektet ved Norcem Brevik, legger vi grunnlaget for et norsk industriprosjekt med globalt potensiale, og bidrar samtidig til et kraftig miljøløft for norsk bygge- og anleggsnæring, sa Giv Brantenberg.

Per Brevik. Direktør for alternativt brensel og bærekraft. Tlf: 22 87 85 00 / 909 70 017

Karin Gäbel. Kommunikasjonsdirektør. Tlf 22878400 / 91247056

Håper på fullskala CO2-fangst ved Norcem Brevik
CO2-fangst er nøkkel til karbonnøytral betong

Sement er nøkkelkomponenten i betong. Norcem er Norges ledende sementleverandør, med et omfattende distribusjonsnett av små og store silostasjoner langs hele kysten. Norcem er også landets eneste produsent av sement, med fabrikker i Brevik og Kjøpsvik.

Norcem er en del av HeidelbergCement Group, som er en global markedsleder innen tilslag, og en fremtredende aktør innen områdene sement, betong og andre tilhørende aktiviteter. Gruppen er en av verdens største produsenter av byggematerialer og har ca 60 000 ansatte i 60 land.

Følg saker fra HeidelbergCement

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra HeidelbergCement på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra HeidelbergCement