Circle K Økern norgesmester i sunn fastfood 2017

Circle K Økern i Oslo gikk til topps i norgesmesterskapet i sunn fastfood med sin satsing på fersksmurt og sunn mat. Kundene har tatt godt imot den nye matopplevelsen, stasjonen selger dobbel så mye mat sammenlignet med før lanseringen i juni.
Martine Kopacikova og Trine Isaksen fra Circle K Økern sammen med to fra juryen, bak fra venstre Guttorm Rebnes, juryformann og direktør i Opplysningskontoret for Frukt og Grønt og Mona Halvorsen, kokk og jurymedlem. Foto: Knut Hilmar Hansen

- Det er åpenbart at kundene vil ha ferskere og sunnere mat på bensinstasjonene. Kravene til hurtigmat øker, vi ønsker ærlig, sunn og fersk mat. Jeg er overbevist om at fremtidens kunder vinnes med den beste maten og den beste kundeopplevelsen, sier Christoffer Sundby, norgessjef i Circle K.

Det var i juni at Circle K Økern, som den første av foreløpig tre stasjoner, lanserte sin nye meny og satsing på meksikansk, fersksmurt og sunnere mat. I tillegg til Circle K Økern i Oslo, var Circle K Dal i Akershus og Innlandsporten i Stange i Hedmark påmeldt med eget salatkonsept, mens Circle K Ulset i Bergen var påmeldt med en kombinasjon av ulike mellommåltider, med salat, fruktbeger og banan.

Kåring på Norges største matfestival

Prisutdelingen fant sted under Matstreif fredag 22. september 2017. Norges største nasjonale matfestival ble et naturlig sted for arrangøren Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) å kåre en norgesmester blant rekordmange deltakere i årets konkurranse.

Juryen har i sin vurdering lagt vekt på at måltidet eller retten som vinner skal kunne bidra til at forbruker får i seg minst én porsjon av de anbefalte 5 om dagen. I tillegg er konsept og salg viktige faktorer.

– Totalbildet av stasjonens konsept, i tillegg til bredt utvalg, god smak og pris, gjør at Circle K Økern er Norgesmester i årets konkurranse, sa kokk Mona Halvorsen under kåringen. Hun har sittet i juryen sammen med ekspert på kundeopplevelse, Anders Åmot, ernæringsfaglig rådgiver hos OFG (Opplysningskontoret for frukt og grønt), Cathrine Øverås Frisvold, og juryformann og direktør i OFG, Guttorm Rebnes.

Skryt for innbydende disk og med grønne alternativer

Juryen ga Circle K Økern skryt for en innbydende disk der salater og andre grønne alternativer får like god synlighet som pølser og burgere, og delikate og smakfulle salater som stiller sulten og gjør godt for kroppen. OFG mener Circle K Økern gjør det enkelt å velge sunt.

Det var assisterende daglig leder Trine Isaksen og matansvarlig Martine Kopacikova som mottok prisen på vegne av Circle K Økern. En annen stasjon i kjeden, Circle K E6 Berkåk, fikk 2. plass i fjorårets konkurranse da de var påmeldt med sin salatbar.

- Dette er så gøy! Vi har stått på og jobbet knallhardt for å få dette til, sa Trine Isaksen, assisterende daglig leder ved Circle K Økern med pokal, blomster og diplom i handa.

Rekordmange deltakere i årets NM

Opplysningskontoret for frukt og grønt sier at oppslutningen rundt årets NM i sunn fastfood vitner om engasjerte drivere rundt om i hele landet. Mange oppfatter fastfood som noe negativt, men årets finalister viser at det behøver det ikke å være.

- Vi verken kan eller bør tvinge forbrukere til å spise sunnere. Det fungerer dårlig på lang sikt. Derfor er det gledelig å se at KBS-bransjen gir oss stadig flere grønne og fristende alternativer innenfor fastfood-segmentet som kundene velger fordi de smaker godt, sa ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold.

Den Oslobaserte foodtrucken Helt Riktig AS tok 2. plass med sin Big Juicy Chicken, en sandwich som blant annet inneholder grovt surdeigsbrød, kylling og hjemmelaget coleslaw. Shell Heiane Bilistsenter som tok årets 3. plass med sitt matpakkekonsept, med grovt brød og pålegg som smøres lokalt på stasjonene.

Bildetekster:

Glade finalister under kåringen av ny norgesmester i sunn fastfood 2017. Fra venstre foran: Dat Hai Tran fra Helt Riktig AS, Martine Kopacikova og Trine Isaksen fra Circle K Økern, Birgit Naustvåg og Randi Brodahl fra Shell Heiane bilistsenter. Bak: Guttorm Rebnes, juryformann og direktør i OFG, og Mona Halvorsen, kokk og jurymedlem. Foto: Knut Hilmar Hansen

22962000https://www.circlek.no/

Vi kaller oss energistasjon, helt enkelt – fordi vi tilbyr energi til bilen og deg som er på farten.

Om Circle K Norge AS

• Circle K Norge driver 456 energistasjoner i Norge, 259 av dem er bemannede stasjoner som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat.

• Vi bygger ut vårt nettverk av hurtigladere, over 100 stasjoner har til sammen 800 hurtigladere for elbiler.

• Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge.

• Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.

• Circle K har en hundreårig historie i Norge, som Norsk Brændselsolje A/S med merkenavnene MIL og BP, Norsk Olje as (Norol), Statoil Norge AS og Statoil Fuel & Retail AS (Statoil) og nå Circle K Norge AS (Circle K).

Om Couche-Tard

• Circle K er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard»), en ledende, global aktør innen eMobility, drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.
  • Couche-Tard opererer i 24 land med nesten 14 100 butikker, hvorav omtrent 10 700 tilbyr drivstoff til veitransport. Omtrent 122 000 mennesker er ansatt i hele nettverket.

Følg pressemeldinger fra Circle K Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Circle K Norge