Kistefos

Christen Sveaas investerer 200 MNK i spektakulært bygg på Kistefos

2019 er året hvor Kistefos-Museet skal gå fra å være en lokal attraksjon til en ”must see-destinasjon”, både nasjonalt og internasjonalt.

The Twist er både en bro, en skulptur og et museum i ett. Illustrasjonsfoto: Bjarke Ingels Group.

Til nå har Christen Sveaas hjertebarn Kistefos-Museet vært en skjult perle, først og fremst kjent for beboende i nærområdet rundt Jevnaker. Men det er historie. I år er et nytt og spektakulært praktbygg på vei opp over Randselven – The Twist, tegnet av det internasjonalt anerkjente danske arkitektbyrået BIG. Bygningen har en prislapp på 200 MNK. Bygget åpner for publikum den 18.september, men allerede er Kistefos godt i gang med endringer som skal klargjøre området for et nytt og større publikum.

Ny visuell identitet

Først ut er en ny visuell identitet – tegnet av designbyråene Work in Progress og Bureau Bruneau.

-       Identiteten videreformidler den lange industrihistorien til Kistefos, og refererer til BIG arkitekters nye museumsbygg, The Twist, forklarer Torgeir Hjetland, en av designerne bak den nye profilen.

Kistefos historie bygger på industriarven fra Kistefos tresliperi, men i dag kan besøkende både oppleve Nord-Europas største skulpturpark, skiftende utstillinger med samtidskunst, i tillegg til det intakte tre-sliperiet. Fra og med 18. september får man nå også oppleve 1000 kvm med kunsthall av internasjonalt kaliber, etter åpningen av The Twist.

-       Det var viktig for oss at den nye visuelle identiteten skal speile alle disse inntrykkene og opplevelsene, og det mener jeg vi har klart, sier direktør Egil Eide om den nye profilen.

Fra museum til destinasjon

Som et ledd i satsningen skal museet også skifte navn. Den observante journalist har kanskje allerede oppdaget at den nye logoen kun inneholder navnet ”Kistefos”.

-       Med det nye bygget, alle de nye skulpturene som kommer til parken i år, og den nye visuelle profilen, beveger vi oss fra å være et museum til å bli en destinasjon. Derfor var det naturlig at vi endret navnet vårt fra ”Kistefos-Museet” til ”Kistefos”, sier Eide.

Nytt bygg - nye muligheter

The Twist har allerede vakt oppmerksomhet i utenlandsk presse, og målet er at kunsten skal gjøre det samme.

-       Med det nye bygget kan vi vise frem utstillinger av internasjonalt kaliber. Målet vårt er å bli et av de viktigste utstillingsstedene i landet for samtidskunst, avslutter Eide.

Her kan du lese omtalene av The Twist i Bloomberg og The Telegraph.

For mer informasjon, bilder, eller intervjuer med involverte i Kistefos, Work in Progress, Bureau Bruneau eller BIG, ta kontakt med pressekontakt Maria Sandvik, 99649229, marianordbysandvik@gmail.com.

Bilder

The Twist vil ligge som en bro over Ranselven.

Om Kistefos

Kistefos
Samsmoveien 41
3520 Jevnaker

+47 61 31 03 83https://kistefos.museum.no

Kistefos-Museet består av industrimuseum, kunsthall og skulpturpark. Museet har tilbud for alle aldre.