CHARLOTTE SPETALEN – White Mane,Galleri Fineart // 15.–25. oktober / Åpning torsdag 15. oktober kl 18

Galleri Fineart er stolt over å presentere Charlotte Spetalens utstilling White Mane. Utstillingen består av 19 nye arbeider og tar deg med inn i grenselandet mellom drøm og virkelighet.

Spetalen har en poetisk tilnærming til sine motiver og arbeider med vann som overordnet inspirasjonskilde. Billedspråket er lavmælt og ladet med evige symboler og referanser.

– Det handler om å ta vare på øyeblikket, å fange livet der og da, og stoppe tiden noen sekunder, sier Spetalen.

I utstillingen White Mane har Spetalen tatt med seg sin fasinasjon for vann inn i et nytt prosjekt, nemlig de hvite hestene i Camargue. Med livet som innsats har Charlotte Spetalen fotografert hester i all sin utemmede villskap og skjønnhet. Motivene fremstår som mindre glanset og råere enn tidligere arbeider, men med den samme poetiske tilnærming og det tidløse uttrykket intakt. Resultatet er magisk.

Tittelen White Mane binder på finurlig vis motivkretsene sammen, være seg under som over vann, mennesker som dyr.

– Jeg er fascinert av liv som starter i vann. Alt liv på jorden begynte i vann, sier Spetalen.

Morten Krogvold sier om Charlotte Spetalen:
– I all sin ytre vellykkethet søker Spetalen en dypere mening i kunsten. Hun dykker ned i urformer og finner skjønnhet i melankoliens språk.

FAKTA:

Charlotte Spetalen (født 4. desember 1973) er en prisbelønnet norsk fotokunstner.
Hun er kjent for sine sarte undervannsfotografier. Har vunnet den internasjonale
fotoprisen EISA-Award og hatt cover på fotomagasinet Shots. Hun er utdannet fotograf ved Bilder Nordic School of Photography og diplom-økonom fra Handelshøyskolen BI.

Hun har deltatt på flere workshops hos kjente fotografer, blant annet hos Morten Krogvold og Joyce Tenneson. Charlotte Spetalen er gift med finansmannen Øystein Stray Spetalen. Sammen har de 3 barn.

Hun er aktuell med separatutstilling i Galleri Fineart, Aker brygge/Tjvholmen.

Fineart AS har Norges største utvalg av kunst. Selskapet består av Galleri Fineart, nettgalleriet fineart.no og magasinet KUNST. Fineart AS omsetter for ca MNOK 40 pr år. Galleri Fineart er Nordens største galleri med totalt 2000 m2 utstillingsplass, og holder til på Aker Brygge/Tjuvholmen.