Sony Music NorwaySony Music Norway

Centralmassivet – Nytt album fra Thåström!

Den etterlengtede oppfølgeren til Thåströms «Den morronen» slippes til høsten! Albumet heter Centralmassivet, og slippes 29. september, mindre enn to uker før turnépremieren i Gøteborg den 11. oktober.

Artisten slipper en smakebit av albumet allerede 1. spetember, når den dansbare og hypnotiserende singelen Körkarlen slippes.

Centralmassivet er spilt inn av Thåström og Niklas Hellberg (kjent fra Thåströms liveband) i Hansastudio i Berlin, og er mikset av annerkjente Michael Ilbert.

Centralmassivet:
1 Bluesen i Malmö
2 Körkarlen
3 Centralmassivet
4 Old Point Bar
5 Låt det goda
6 Aldrig av med varandra
7 Som mästarna målat himlen
8 Karaokebaren
9 Natten för det här

Albumet slippes slippes digitalt, på CD og i ulike vinylutgaver. Singelen Körkarlen slippes digitalt, samt på 12’’ vinyl, hvor også låten Old Point Bar er med.

Centralmassivet kan forhåndsbestilles her.

Centralmassivet fr. Massif central är ett höglandsområde i mellersta Sydfrankrike. I området, som är beläget väster om floden Rhône, finns slocknade vulkaner bl. a. den 1 856 m höga Cantal, och varma källor, där kurorter som Vichy vuxit upp. Områdets högsta topp är Puy de Sancy, som uppnår en höjd av 1 885 m. Centralmassivet är förhållandevis glest befolkat och består av bl.a. omfattande skogar och hedar.

Nytt album fra Thåström - CENTRALMASSIVET er ute i dag!29.9.2017 13:52Pressemelding

Första singeln inleddes på en motellbalkong i Houston och avslutades på «Old Point Bar» i New Orleans. Amerikanska gospelkörer mötte tung europeisk blues medan den amerikanska söderns oljefält flimrade förbi. Uppföljaren, «Körkarlen», drabbade oss med omedelbara ”hej hej hej”-körer och ödesmättade syntar. Nu är det dags för fullängdaren och äntligen fortsätter den roadtrip som inleddes i maj. Skivan startar bland containertågen med «Bluesen i Malmö». Klockan är två på natten och över stan hörs en blues som bara kan komma från Thåström och hans band. Som en trasig cello i 120 decibel, för att citera texten. Lite senare: det långsamma «Centralmassivet» tar oss vidare norrut, till Stockholm. Vi följer Roslagsgatan genom Sibirien med en känslan av att någonting stort är på gång. Ett mirakel, allra minst. I oväntat rockriffande «Låt det goda» anas ett pariserhjul i dimman. ”Titta aldrig bakåt, vänd dig aldrig om”, mässar Thåström och vi följer den monotona gitarren genom floden. Vackra «Ald