Caritas Norges au pair-senter sikret for fire år

Med en ny avtale utvider Caritas Norge sitt veiledningsarbeid for au pairer og vertsfamilier. Organisasjonen har nå fått tilsagn på fire år med drift av det populære tilbudet.

(f.v.) Inas Vasty, Joseph Ceville, Anne Nogva og Fernando Baez er godt fornøyd med å ha sikret videre drift for au pair-senteret i fire år. FOTO: Martin Moland

Den nye avtalen med UDI befester Caritas Norges posisjon som en viktig aktør i feltet for rådgivning til au pairer og vertsfamilier her i Norge. Avtalen gjelder for en toårs periode, med opsjon på forlengelse i to år. Avtalen er estimert til en verdi på 12 millioner kroner, men er avhengig av bevilgninger over statsbudsjettet.

- I 2018 fikk vi 1400 henvendelser fra au pairer og vertsfamilier i Norge. Det fleste har spørsmål rundt ordningen og tilliggende regelverk, men vi får også inn mistrivselssaker der au pairer opplever å bli utnyttet. Det viser at senteret trengs, sier Anne Nogva, leder for au pair-senteret.

Sikrer stabilitet

Den nye avtalen, som gitt overføringer over statsbudsjettet vil sikre fire år med drift av senteret, gir nødvendig stabilitet for tilbudet. Dette kommer brukerne til gode.

- Dette gir oss en helt annen mulighet til å tenke langsiktig, og følgelig også til å utvikle tilbudet videre til det beste for våre brukere. Vi har nå opprettet samarbeid lokalt med Caritas Drammen og Caritas Trondheim, i tillegg til sentrene i Bergen og Stavanger, sier Nogva.

Senteret arrangerer et bredt spekter av aktiviteter. I tillegg til den tradisjonelle rådgivningstjenesten, der au pairer og vertsfamilier kan få hjelp og støtte, arrangeres det også aktiviteter for au pairer i Norge.