Camilla Spidsøe tildelt Aase Byes Minnepris for 2018

Ballettsolist og samtidsdanser Camilla Spidsøe ble tildelt prisen etter Nasjonalballettens fremføring av Vårofferet i Operaen onsdag 27. februar.
Foto: Erik Berg

Prisvinneren ble overrasket foran en fullsatt sal da Bjarte Hjelmeland entret Hovedscenen for å overrekke prisen. Aase Byes Minnepris er en av de høyeste æresbevisninger en norsk scenekunstner kan tildeles. Prispengene er på 100.000 kroner.

– Camilla Spidsøe er en strålende danser, med en unik energi og lidenskap for sin kunstform. Hun berører publikum og inspirerer alle som jobber med henne, sa Bjarte Hjelmeland som er styreleder for Aase Byes legat.

Blant tidligere prisvinnere finner vi kjente skuespillere som Lise Fjeldstad, Bjarte Hjelmeland og Anne Marit Jacobsen, og framstående musikere som Solveig Kringlebotn og Knut Skram.

Spidsøe er solist i Nasjonalballetten og har i mange år vært regnet som en av landets fremste dansere. I 10 år var hun danser i Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans. I løpet av karrieren har Spidsøe mottatt en rekke priser og utmerkelser for sitt arbeid. Hun er en ettertraktet danser blant anerkjente koreografer og har fått mange roller skapt for seg.

Aase Bye var en av norsk teaters største kunstnere i mellomkrigstiden, og de første tiårene etter annen verdenskrig. Hun testamenterte alt hun eide til «Aase Byes legat for fortjente kunstnere». Legatets styre deler årlig ut Aase Byes pris til en slik fortjent kunstner.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Kommunikasjonsrådgiver Ole-Morten Vestby / omv@operaen.no / 97076610

Om Den Norske Opera & Ballett

Kirsten Flagstads pl. 1

21 42 21 21http://www.operaen.no

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.