C2C Sølv til Wicona

Prosessen som leder til C2C-sertifiseringen tar designere og produsenter gjennom en kontinuerlig produktoptimalisering mot en kombinasjon av ambisiøs estetikk, teknisk kvalitet og de høyeste økologiske standarder. WICONAs har nå fått miljøsertifiseringen C2C sølv for flere av sine vinduer, dører og fasadeløsninger.

Cradle-to-cradle-sertifiseringen administreres av den amerikanske non-profit organisasjonen «Cradle to Cradle Innovation Institute».

C2C-sertifikatet utfyller og tilbyr et alternativ til de velkjente byggesertifikatene (DGNB, LEED, BREEAM, etc.). Kriteriene er direkte relatert til produktet, ikke til hele bygningen. Produsentens ansvar, inkludert hele produksjons- og forsyningskjeden, kommer i fokus.

For å oppnå ett av de fem nivåene av C2C-sertifisering (fra Basic opp til Platinum) må et produkt oppfylle minimumskravene for det aktuelle nivået i alle fem kategoriene. Disse kategoriene omfatter materialer, materialkretsløp, fornybar energi og klima, forvaltning av vannressurser, sosialt ansvar og biologisk mangfold.

I begynnelsen av 2017 ble WICONAs systemløsninger tildelt Cradle to Cradle (C2C) i bronse. Siden da har WICONA kontinuerlig jobbet for å ytterligere forbedre produksjonsstandarden for å nå neste nivå. Vi har nå tatt steget opp fra C2C-bronse til C2C sølv for flere av våre vinduer, dører og fasadeløsninger, skriver Wicona i en melding til glassportals nyhetsrom.

Følgende WICONA-systemer er Cradle to Cradle sertifisert:

Sølvnivå:
Vinduer:
 WICLINE 65 evo, WICLINE 75 evo, WICLINE 75 evo lufteluke, WICLINE 75 MAX, WICLINE 75 TOP, WICLINE 115 AFS
Dører: WICSTYLE 65 evo, WICSTYLE 75 evo, WICSLIDE 75FD
Fasader: WICTEC 50, WICTEC 50HI, WICTEC 60, WICTEC 50EL, WICTEC EL evo

Bronsenivå:
Vinduer: WICLINE 70SG, WICLINE 90SG
Dører: WICSTYLE 77FP
Fasader: WICTEC 50SG

Ny veileder for bedømmelse av bygningsglass8.3.2019 11:00:00 CETPressemelding

Glass og Fasadeforeningen har utgitt en veileder til hjelp i salgsprosessen, i avtale mellom kjøper og selger og til saksbehandling der det reises tvil om glassproduktets kvalitet. «Veileder for vurdering og bedømmelse av anmerkninger. Bygningsglassprodukter» henviser til toleransegrenser i gjeldende norske og harmoniserte europeiske standarder, samt til kjente synsbilder ved sikt gjennom glass og refleksjon fra glassoverflater.